پشتیبانی سلامت بدون مرز

درد دنبالچه یا coccydyniae _ دکتر مهشید قاسمی- فلوشیپ درد

Coccydynia ،درد در دنبالچه یا درد در کوکسیکس است. اگرچه در اکثر بیماران تحت مراقبت حمایتی کوکسیدینیا برطرف می شود ،ولی علائم ممکن است برای ماه ها یا سال ها ادامه داشته باشد و در برخی از بیماران ممکن است به یک وضعیت مادام العمر تبدیل شود.

کوکسیدینیای غیرقابل تحمل نسبتاً نادر است ، اما در صورت بروز آن می تواند کیفیت زندگی یک بیمار را به طرز چشمگیری کاهش دهد. این مبحث ، مروری بر کوکسیدینیا ، از جمله تشخیص و درمان خواهد داشت.

كوكسيكس پایین ترین ناحيه ستون فقرات و مهره ها است كه در در قسمت تحتانی با ساكروم قرار دارد (شكل 1). به طور معمول ، انحنای های کوکسیکس بسمت پایین و قدامی و بسمت داخل لگن میباشد.

coccyx به همراه دو برجستگی ایسکییوم یا نشیمنگاه، هنگام نشستن یک فرد وزن را تحمل می کند ، با افزایشبار بیشتری وقتی فردی در حالت نشسته عقب می رود و تا حدودی میچرخد بر روی آن‌ وارد میشود. کوکسیکس یا دنبالچه به طور معمول دارای سه تا پنج مهره است و مفاصل فیبروکرتیلاژینوز بین ساکروم و کوکسیکس و بین تنه مهره های آن وجود دارد. این اتصالات با مواردی که در فضاهای بین مهره ای بالاتر مشاهده می شود مشابهت دارد اما ممکن است در کوکسیکس فیوژن شود. عضلات و رباط هایی که بر روی ساکروم و کوکسیکس قرار می گیرند (از جمله آنی لواتور و اجزای تشکیل دهنده آن) از کف لگن پشتیبانی می کنند و در کنترل اختیاری حرکات انتهای مقعد شرکت می کنند.

شکل ۱

چه عواملی باعث ایجاد کوکسیدینیا (درد دنبالچه ) می شوند؟

بیشتر اوقات ، علت کوکسیدینیا ناشناخته است (ایدیوپاتیک). دلایل دیگر عبارتند از:

تروما (به عنوان مثال ، از سقوط و زایمان)

تحرک غیر طبیعی ، تحرک بیش از حد ستون فقرات

عفونت ، تومور یا شکستگی (بسیار نادر)

برای مشاوره آنلاین تصویری با خانم دکتر مهشید قاسمی فلوشیپ درد لطفاً اینجا را کلیک نمایید .

علائم کوکسیدینیا (درد انتهای استخوان) چیست؟

علائم کلاسیک، درد هنگام اعمال فشار بر روی ستون فقرات است ، مانند نشستن روی صندلی سخت. معمولاً با کاهش فشار بر روی آن در هنگام ایستادن یا راه رفتن ، علائم بهبود می یابد.

علائم دیگر عبارتند از:

درد فوری و شدید هنگام حرکت از حالت نشسته به حالت ایستاده

درد هنگام حرکات روده و دفع مدفوع

درد هنگام رابطه جنسی

دردهای عمیق در ناحیه ستون فقرات

همچنین ممکن است شما دچار افسردگی و اضطراب شوید ، به ویژه اگر مدت طولانی این درد را داشته باشید

تشخیص و آزمایشات:

کوکسیدینیا (درد دنبالچه) چگونه تشخیص داده می شود؟ تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی بسیار مهم است. پزشک می خواهد بداند که آیا شما صدمه خاصی داشته باشید ، چه اخیراً چه در گذشته دور ، یا اینکه آیا تا به حال زایمان طولانی مدت یا ضایعه ای در هنگام زایمان داشته اید.

پزشک همچنین برای یافتن توده ها یا آبسه های غیرمعمول (عفونت) ، این منطقه را معاینه و لمس خواهد کرد.

رادیوگرافی با اشعه ایکس از کوکسیکس گرفته خواهد شد تا به شما در یافتن هرگونه مشکل قابل توجهی در دنبالچه مانند یک شکستگی کمک کند. در صورتي كه پزشک نیاز ببیند ممكن است تست هاي پيچيده تر مانند CT اسكن ، (MRI) يا اسكن استخوان ازاين ناحيه را تجویز نماید .

مدیریت و درمان :

چگونه می توان کوکسیدینیا (درد دنبالچه) را درمان کرد؟

درمان معمولاً شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) – مانند ایبوپروفن و ناپروکسن – برای کاهش التهاب (تورم) و استفاده از یک کوسن یا بالشتک درمانی برای کنترل و پایین آوردن فشار بر روی قسمت انتهایی در هنگام نشستن است. ممکن است تسکین درد عمده ، هفته ها یا ماهها درمان محافظه کارانه طول بکشد.

سایر روشهای درمانی احتمالی کوکسیدینیا شامل موارد زیر است:

• پزشک ممکن است شما را به یک مهندس فنی ارتوپدی ارجاع داده تا برای شما یک کوسن و صندلی سفارشی طراحی و درست نماید . در این کوسن یک “ناحیه باز” در سطح وسطی ایجاد می کند که باعث می شود فشار بر روی استخوان دنبالچه تا درد را را بهبود بخشد.

• ارائه دهنده خدمات درمانی شما ممکن است فیزیوتراپی را نیز در نظر بگیرد. این می تواند شامل تمرین برای کشش رباط ها (- بافتی باشد که استخوان را به استخوان در مفصل وصل می کند) – و عضلات پشتیبان را تقویت می کند.

• ممکن است از روشهای درمانی مانند گرما ، ماساژ و اولتراسوند برای کاهش درد نیز استفاده شود. در موارد شکستگی با جابجایی زیاد برای اصلاح جابجایی دنبالچه در حالت مناسب و sedation ، دستکاری یا مانیپولاسیون کوکسیکس صورت میگیرد.

کوکسیژکتومی (جراحی برای برداشتن کوکسیکس) فقط در موارد نادر و بسیار شدید در مواردی که درمان طبی پاسخ نداده است ،و در موارد نادر و بسیار شدید در نظر گرفته می شود.

خطرات اصلی جراحی ، مشکلات عفونت و بهبود زخم است. گاها علیرغم جراحی نیز درد برطرف نمیشود که باید به تشخیص علت درد شک کرد .

. • ممکن است در بعضی موارد برنامه توانبخشی مزمن چند رشته‌ای و با کمک متخصصین درد و فیزیوتراپیست و اعصاب و روان و متخصصان ستون فقرات ارائه شود.

برای مشاوره آنلاین تصویری با خانم دکتر مهشید قاسمی فلوشیپ درد لطفاً اینجا را کلیک نمایید .

برای اطلاع از آخرین اخبار سامانه سلامت بدون مرز لطفاً صفحه اینستاگرام ما را دنبال نمایید.

بر چسب ها

#مشاوره_انلاین ،#ویزیت_انلاین# کلینیک_انلاین#دکتر_انلاین#مشاوره_پزشکی_انلاین #مشاوره_روانپزشکی_انلاین #مشاوره_انلاین_تصویری #دکتر_انلاین #پزشک_انلاین #مشاوره_پزشکی #مشاوره_روانپزشکی #مطب_انلاین#مشاوره_روانشناسی_انلاین#تله_مدیسین