پشتیبانی سلامت بدون مرز

سندروم (اختلالات) پیش از قاعدگی_دکتر سونیا کاظم زاده جراح و متخصص زنان

 

سندرم(اختلالات) پیش از قاعدگی

آیا تا به حال حالاتی مانند کج خلقی، بی حوصلگی، کاهش انرژی، تحریک پذیری بالا، احساس درد در نقاطی مانند سینه ها و… را پیش از قاعدگی خود تجربه کرده اید؟ علت این حالات را می دانید؟
شاید برای خود شما هم پیش آمده باشد که در روزهای نزدیک به دوران پریود خود دچار تغییرات خلق و خوی شدید شوید. یا حتی در این دوران با اطرافیان خود به مشکل بر بخورید و از آن ها آزرده خاطر شوید.

شاید عنوان سندرم پیش از قاعدگی شما را به فکر نوعی بیماری با علائم خطرناک فرو ببرد. ممکن است از خود بپرسید؛ آیا من هم به این سندرم مبتلا هستم؟!؟
چه راه هایی برای تشخیص این سندرم وجود دارد؟ آیا تمام بانوان به این سندرم مبتلا می شوند و یا این عارضه تنها طیف خاصی از افراد را درگیر می سازد؟
در اصطلاح لاتین به سندرم پیش از قاعدگی premenstrual syndrome اطلاق می شود. این سندرم معمولا بانوان زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد.
در اصطلاح عامیانه تر؛ مجموع تغییرات روانی و جسمانی قبل از ورود به دوره ی پریود را سندرم پیش از قاعدگی می گویند.

زمان شروع سندرم پیش از قاعدگی

نشانه های این سندرم حدود ۱۰ الی ۱۵ روز قبل از شروع دوره ی قاعدگی، در فرد نمایان می شوند. شاید تا به اینجای متن تمایل به شناخت این نشانه ها داشته باشید! علائم مشهود این سندرم در ادامه ی متن آورده شده است.


علائم سندرم پیش از قاعدگی

علائم سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

سوال مذکور ذهن بسیاری از بانوان را به خود درگیر می سازد. برای پاسخ به این سوال باید گفت:
علائم مشهود این سندرم عبارتند از:

حساس و دردناک شدن پستان ها

تغییرات خلق و خو (این تغییرات ممکن است در قالب بی خوابی و یا خوابیدن زیاد خود را نمایان کنند.)

عصبی شدن

کم شدن آستانه ی تحمل فرد

همانطور که در مطالب فوق نیز بیان شد؛ در اغلب موارد این نشانه ها ۱۰_۱۵ روز قبل از قاعدگی شروع و با آغاز دوره ی پریود در فرد، کاهش یافته و از بین می روند.

دکتر سونیا کاظم زاده، جراح ومتخصص زنان و زایمان، از دستگاه های مدرن و به روز دنیا در تشخیص بیماری ها و درمان آن ها استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر از طریق ادرس sbm24.com/drkazemzadeh با ایشان مشاوره انلاین تصویری بنمایید

Premenstural syndrome

 

علت سندرم پیش از قاعدگی

به نظر شما علت ایجاد این سندرم در بانوان چیست؟ چه عواملی باعث بروز علائم ناشی از این سندرم در فرد می شوند؟
در درجه ی اول، مهم ترین عامل سندرم پیش از قاعدگی؛ تغییرات هورمونال در فرد می باشد. در زمان تخمک گذاری، هورمون پروژسترون ترشح خواهد شد.
این هورمون مترشحه می تواند باعث ایجاد نشانه هایی مانند: تغییرات رفتاری، مختل شدن خواب ، تورم و احساس درد در سینه های فرد شود.
علاوه بر این، ممکن است این هورمون باعث تورم در سایر اعضای بدن فرد و حتی افزایش وزن او (حدود ۱ تا ۲ کیلوگرم) شود.

درجات سندرم پیش از قاعدگی

معمولا درجات این سندرم در هر فرد متفاوت می باشد. به طور مثال ممکن است علائم این سندرم در یک شخص به قدری ضعیف و خفیف باشد که، فرد اعتنایی به آن ها نداشته باشد.
بالعکس این موضوع نیز صدق می کند!!! افرادی نیز وجود دارند که علائم سندرم پیش از قاعدگی شدید و طاقت فرسایی را تجربه می نمایند. به گونه ای که حتی ممکن است در این دوران از محل کار خود مرخصی بگیرند و در منزل استراحت نمایند.


درجات سندرم پیش از قاعدگی

عوامل تشدید کننده سندرم پیش از قاعدگی

با توجه به اینکه درجات سندرم پیش از قاعدگی در هر فرد متفاوت است، ولی باید دقت داشته باشید که یکسری از عوامل می توانند شدت این سندرم و علائم ناشی از آن را تحت تاثیر قرار داده و افزایش دهند. به مثال های زیر توجه کنید:

زمینه استرس و اضطراب در فرد

سابقه افسردگی

سابقه مشکلات روحی_روانی در فرد

عوامل ذکر شده، می توانند علائم ناشی ازسندروم پیش از قاعدگی را تشدید کنند.

روش های درمان این سندرم

در قدم اول؛ متخصص زنان و زایمان به بررسی زمینه ها و سوابق اضطراب، افسردگی و استرس در فرد می پردازد و تلاش می کند تا با ریشه یابی عوامل تشدید کننده ی علائم این سندرم، بهترین راه حل  را برای کمک به بیمار انتخاب نماید.
جلسات مشاوره یا کنترل استرس و اضطراب در فرد می تواند در کاهش علائم ناشی از این سندرم و بهبود حال او تاثیر شایان ذکری داشته باشد.

قرص سندرم پیش از قاعدگی

بسیاری از افراد هنگام مواجه شدن با سندرم قبل از قاعدگی، به دنبال مصرف داروهای مسکن برای برطرف شدن علائم ناشی از این سندرم می باشند.
لازم به ذکر است، درمان های خودسرانه تاثیری در بهبود حال بیمار ندارند و تنها ممکن است تاثیر موقتی به همراه داشته باشند.
به همین دلیل توصیه می شود؛ قبل از هرگونه اقدام درمانی، ابتدا به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا شرایط شما بررسی شود. زیرا تنها در صورت معاینه ی حضوری می توان بهترین راه برای درمان این سندرم را انتخاب کرد.

کلام آخر

علائم ناشی از سندرم پیش از قاعدگی، حدود ۱۰_۱۵ روز قبل از شروع دوره قاعدگی نمایان می شوند. شدت این علائم در هر فرد متفاوت می باشد.
با این حال عواملی مانند: سابقه ی افسردگی یا زمینه ی استرس و اضطراب می تواند شدت این علائم را افزایش دهد. راه های درمانی مختلفی برای کنترل علائم ناشی از این سندرم وجود دارد.
راه هایی مانند کنترل استرس، جلسات مشاوره، تکنیک های مناسب برای غلبه بر افسردگی و یا حتی استفاده از داروهای مخصوص و تجویز شده توسط متخصص زنان، می توانند روش های درمانی مناسب و مطرح برای رفع علائم ناشی از این عارضه باشند.
به یاد داشته باشید انتخاب روش درمانی در هر فرد، بسته به: شدت علائم، شرح حال بیمار، سن او و… متفاوت است.

این مطلب از سایت اختصاصی دکتر سونیا کاظم زاده میباشد.www.drkazemzadeh .com
 http://www.drkazemzadeh .com