پشتیبانی سلامت بدون مرز

پوکی استخوان ؛آنچه شما باید بدانید _قسمت اول

در صورتی که در مورد پوکی استخوان و یا شکستگی های مرتبط سوال دارید میتوانید از متخصصان سامانه سلامت بدون مرز(اینجا) سوال کنید

تعریف پوکی استخوان:

پوکی استخوان به معنی “استخوان بیش از حد متخلخل ” است. استخوانهای ما در حدود 30 سالگی قوی ترین هستند ، سپس شروع به از دست دادن چگالی و تراکم می کنند. بیش از 10 میلیون آمریکایی مبتلا به پوکی استخوان یا از بین رفتن قابل توجه بافت استخوان هستند که این امر خطر شکستگی را در این افراد افزایش می دهد. حدود نیمی از زنان 50 ساله و بالاتر در طول عمر خود دچار شکستگی ناشی از استئوپوروز خواهند شد.

علایم بیماری پوکی استخوان :

ممکن است تا زمانی که دچار شکستگی یا تغییر واضح در وضعیت راستای بدن نشده اید ، متوجه ابتلای خود به استئوپوروز نباشید. در واقع ، شما حتی می توانید دچار از دست دادن استخوان بطور قابل توجهی باشید بدون اینکه از ان خبر داشته باشید کمردرد ، که ناشی از تغییر در مهره ها است ، ممکن است اولین علامت این باشد که احتمالا مشکلی وجود دارد .

شکستگی و پوکی استخوان :

استئوپوروز عامل اصلی بروز 1.5 میلیون شکستگی در هر سال است. شکستگی های در هم فرو رفته (کمپرشن) ستون فقرات شایع ترین شکستگیهای ناشی از پوکی استخوان هست که در واقع شکستگی های خفیفی است که می تواند باعث کاهش ارتفاع مهره ها و تغییر شکل ستون فقرات شود. شکستگی های هیپ (قسمت بالایی استخوان ران) می تواند باعث مشکلات دائمی در تحرک و حتی خطر مرگ شود. شکستگی های مچ ، لگن و سایر موارد نیز در افراد مبتلا به استئوپوروز شایع است.

چه چیزی باعث استیوپوروزمیشود ؟

استخوانهای ما دائما در طول زندگی ما در حال بازسازی هستند. استخوان ها از بافت کلاژن تشکیل شده اند ، که پروتئینی است که اساس چارچوب استخوان را فراهم می کند ، و کلسیم فسفات ، ماده معدنی است که استخوان را سخت می کند. با افزایش سن ، استخوان بیشتری نسبت به جایگزینی آن از دست می دهیم. بیشترین تغییر در تراکم استخوان یک زن در پنج تا هفت سال پس از یائسگی رخ می دهد.

سلول های سبز و بیضی شکل در تصویر یک استئو کلاست است .(سلولی که استخوان را تجزیه می کند)

آیا همه دچار پوکی استخوان میشوند؟


از دست دادن استخوان یک قسمت طبیعی از پروسه پیری است ، اما همه افراد استخوانی کافی برای ایجاد استئوپوروز را از دست نمی دهند. با این وجود هر چه سن شما بیشتر باشد احتمال ابتلا به استئوپوروز نیز بیشتر است. استخوانهای خانمها بطور کلی کم تراکم تر از مردان است و تراکم استخوان برای مدتی بعد از یائسگی کاهش سریع دارد ، بنابراین جای تعجب ندارد که حدود 80٪ آمریکایی هایی که پوکی استخوان دارند ، زن هستند.

فاکتور هایی خطری که شما نمیتوانید انها را کنترل کنید :

زنانی که استخوانبندی ظریف و کوچک دارند ، بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند. وراثت و نژاد نقش ایفا می کنند. این بیماری در بین سفید پوستان و آسیایی ها شایع تر است ، گرچه ممکن است هنوز آمریکایی های آفریقایی تبار و بومی های امریکا هم در معرض خطر باشند. برخی شرایط مانند دیابت نوع یک ، آرتریت روماتوئید ، بیماری التهابی روده و اختلالات هورمونی نیز با کاهش تراکم استخوان ارتباط دارد.

ریسک فاکتورهایی که قابل کنترل توسط شما هستند :


استعمال دخانیات ، شیوه زندگی کم تحرک و رژیم غذایی کم کلسیم و ویتامین D شما را در معرض خطر بیشتری برای پوکی استخوان قرار می دهد. نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی با کاهش تراکم استخوان و خطر شکستگی همراه است. کورتیکواستروئیدها ، داروهای ضد التهابی که برای درمان آسم و سایر شرایط استفاده می شوند ، خطر استیوپوروز را افزایش می دهند. اختلالات خوردن غذا (بی اشتهایی عصبی یا بولیمی) نیز می تواند بر سلامتی استخوان تأثیر بگذارد.

آیا مردان دچار پوکی استخوان میشوند ؟


استئوپوروز در زنان بسیار شایع است ، اما مردان نیز در معرض خطر هستند. در حقیقت ، حدود 25٪ از مردان بالای 50 سال دچار شکستگی مربوط به پوکی استخوان می شوند. پوکی استخوان ممکن است در مردان کمتر تشخیص داده شود زیرا اغلب بعنوان “بیماری زنان محسوب می شود و ممکن است مردان بررسی از نظر پوکی استخوان نشوند.

http://instagram.com/sbm24_