پشتیبانی سلامت بدون مرز

پوکی استخوان، انچه شما باید بدانید _قسمت دوم

در صورت نیاز به پاسخگویی به سوالاتتان درمورد پوکی استخوان می توانید با پزشکان سامانه سلامت بدون مرز از طریق زیر اقدام کنید لطفاً اینجا را کلیک کنید.

تست دانسیومتری تراکم استخوان :


پزشک ممکن است آزمایش اندازه گیری دانسیومتری تراکم استخوان را در موارد ذیل توصیه کند:

شما بالای 50 سال دارید و دچار شکستگی یک‌ استخوان شده اید

شما یک زن بالای 65 سال یا مرد بالای 70 سال هستید

شما در در سنین یائسگی یا پس از یائسگی هستید و دارای ریسک فاکتور و یا عوامل خطر میباشید

شما یک مرد 50-69 ساله با فاکتورهای خطر هستید

در این تست از اشعه x با دوز کم برای اندازه گیری تراکم استخوان در لگن و ستون فقرات و مچ دست استفاده می شود. آزمایش کمتر از 15 دقیقه طول می کشد.

در این آزمایش Tscoreبه چه معناست ؟این تست تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) شما را با یک فرد 30 سال سالم را مقایسه می کند ، زیرا در این زمان است که توده استخوانی در اوج خود قرار دارد. نتایج به عنوان یک نمره T در این محدوده ها آمده است:

تراکم استخوان -1 و بالاتر از تراکم استخوانی طبیعی است

بین -1.0 و -2.5 چگالی استخوان کاهش یافته ( استئوپنی) را نشان می دهد اما پوکی استخوان نیست

-2.5 یا پایین تر نشان دهنده پوکی استخوان(استئوپوروز) است

با کاهش تراکم استخوان ،Tscore شما کمتر می شود.

درمان: داروهای تقویت کننده تولید استخوان

اگر به پوکی استخوان مبتلا شده باشید ، ممکن است بیس فسفونات تجویز شود: الندرونیت سدیم، اکتونل ، بویوا ، فوزاماکس یا ریکلاست و یا اکلاستا. آنها می توانند از دست رفتن استخوان و خطر شکستگی را کاهش دهند و در واقع می توانند به ساخته شدن استخوان تا حدودی کمک کنند. بیس فسفونات هایی که از طریق دهان دریافت می شوند می توانند باعث مشکلات گوارشی مانند زخم در مری ، ریفلاکس اسید و حالت تهوع شوند. بیس فسفونات های تزریقی ، یک تا چهار بار در سال ، می توانند علائم مختصر آنفولانزا ایجاد کنند. بیس فسفوناتها ممکن است خطر تخریب استخوان فک و شکستگی استخوان ران را افزایش دهند.

درمان جایگزینی هورمون که زمانی برای علائم یائسگی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گرفت ، گزینه ای برای پوکی استخوان در خانمهایی است که علائم یائسگی دارند ، اما به دلیل نگرانی در مورد خطر سرطان ، لخته شدن خون ، بیماری قلبی و سکته مغزی ، کمتر از سایر داروها استفاده می شود. Evista یک هورمون نیست اما می تواند اثرات تقویت کننده استخوان مشابه استروژن را بدون خطرات سرطان فراهم کند. خطرات شامل لخته شدن خون و افزایش گرگرفتگی است. Forteo(تری پاراتاید) (در ایران cinapar) ، یک هورمون پاراتیروئید مصنوعی ، نیاز به تزریق روزانه دارد و در واقع استخوان جدیدی ایجاد می کند. گرفتگی پا و سرگیجه با استفاده از Forteo گزارش شده است.

Prolia


یک آنتی بادی تولید شده در آزمایشگاه است که تخریب استخوان را کند می کند. به عنوان تزریق دو بار در سال برای زنان یائسه ای استفاده میشود که در معرض خطر زیادی برای شکستگی هایی هستند و نمی توانند سایر داروهای پوکی استخوان را تحمل کنند یا به وسیله داروهای دیگر درمان موثری نشده اند. عوارض جانبی شامل درد کمر ، درد عضلانی ، درد استخوان ، خطر بیشتر عفونت و کاهش سطح کلسیم است.

خوردن غذاهای سرشار از کلسیم بدون توجه به سن شما می تواند به محافظت از استخوانهای شما کمک کند. شما به معادل حدود سه و نیم لیوان 8 اونسی شیر در روز نیاز دارید. ماهی هایی مانند ماهی قزل آلا ، ماهی تن و شاه ماهی همچنین حاوی ویتامین D هستند که به ما در جذب کلسیم کمک می کند و سبزیجات سبز برگ نیز منیزیم را تأمین می کنند که به حفظ کیفیت استخوان ها کمک می کند. برخی غذاها و نوشیدنی ها با کلسیم و ویتامین D نیز غنی شده اند

بعضی از غذاها می توانند کلسیم بدن را از بین ببرند. مصرف غذاهای شور مانند سوپ های کنسرو شده و گوشتهای فرآوری شده را به حداقل برسانید. بیشتر ایرانیها سدیم بسیار بیشتری از آنچه نیاز دارند دریافت می کنند. کافئین می تواند میزان جذب کلسیم بدن را کاهش دهد ، اما تأثیر آن حداقل است ، مگر اینکه روزانه بیش از سه فنجان قهوه بنوشید. استفاده زیاد از الکل همچنین می تواند منجر به از بین رفتن استخوان شود.

کدام غذاها بیشترین کلسیم دارند:


نوشیدن یک لیوان شیر غنی از ویتامین D یکی از بهترین راهها برای دریافت کلسیم شما است. سایر لبنیات از نظر میزان کلسیم آنها متفاوت است. ماست و پنیر انتخاب های بهتری نسبت به بستنی یا ماست یخ زده هستند. ماهی مانند ساردین و ماهی سالمون منابع خوبی هستند. غذاهای غنی شده مانند غلات و آب پرتقال نیز می توانند کلسیم زیادی را تأمین کنند

مکمل هایی برای استخوان های سالم:


پسران در سنین 9 تا 13 سال ، دختران 9 تا 18 سال ، زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال ممکن است به کلسیم بیشتری نسبت به رژیم منظم خود نیاز داشته باشند. دو نوع مکمل کلسیم معمولاً در دسترس است: کربنات کلسیم و سیترات کلسیم ، که به یک اندازه مفید هستند. تقسیم دوز شما – مصرف نصف صبح و نیمی بعد از آن در طول روز – جذب را بهبود می بخشد. در مورد حد بالای کلسیم با پزشک مشورت کنید. مصرف بیش از حد کلسیم می تواند منجر به سنگ کلیه شود. دریافت ویتامین D کافی نیز به جذب کلسیم کمک می کند.

استخوان های قوی با وزن خود بسازید:
ورزش هایبا تحمل وزن می تواند در ساخت استخوان و حفظ آن به شما کمک کند. این شامل پیاده روی ، آهسته دویدن ، تنیس و سایر فعالیتهایی است كه در آن وزن كامل بدن خود را حرکت می دهید و متحمل فشاز میکنید . استفاده از وزنهای کوچک در بسیاری از فعالیتهای مختلف به استخوانها کمک می کند. محققان دریافتند زنانی که روزانه فقط یک مایل قدم می زنند ، چهار تا هفت سال ذخیره استخوان دارند.

احتیاط های لازم در انجام‌ورزش :


در حالی که یوگا و پیلاتس می توانند به تعادل کمک کنند ، پیچاندن بیش از حد یا خم شدن رو به جلو می تواند خطر شکستگی های فشرده ستون فقرات را در افرادی که پوکی استخوان دارند افزایش دهد. فعالیت های با فشار بالا نیز برای افرادی که تراکم استخوانی کم دارند می تواند خطرناک باشد. شنا و دوچرخه سواری می تواند یک ورزش عالی باشد ، اما چون تحمل وزن زیادی ندارند بنابراین در تأمین مزایای سلامت استخوان مؤثر نیستند

استئوپنی ؛یا از دست دادن بینابینی استخوان


اگر دچار از دست دادن استخوان بمیزانی شوید ولی نه در حدی که به پوکی استخوان برسید ، ممکن است شما یک بیماری بنام‌استئوپنی(کم شدن تراکم استخوان) داشته باشید. اینجا نیز مانند پوکی استخوان ، علائم جسمی وجود ندارد. استئو پنی می تواند به پوکی استخوان پیشرفت کند ، اما با تغییر در رژیم غذایی و ورزش می توانید از دست دادن استخوان را کاهش دهید. پزشک شما را ارزیابی می کند تا ببیند آیا نیاز به دارو دارید یا خیر.

آیا پوکی استخوان قابل برگشت است؟


بیشتر داروها برای پوکی استخوان باعث کاهش از دست رفتن استخوان یا کمی افزایش تراکم استخوان می شوند. Forteo به ساخت استخوان جدید کمک می کند ، اما به تزریق روزانه احتیاج دارد و به دلیل عوارض جانبی احتمالی فقط دو سال قابل استفاده است. اما یک امید درخشان برای درمان پوکی استخوان وجود دارد. تحقیقات جدید در حیوانات نشان می دهد که یک داروی آزمایشی که مانع از سنتز سروتونین در روده می شود ، می تواند استخوان جدید بسازد و باعث جلوگیری از از بین رفتن استخوان شود.

در جوانی استخوان بسازید:


عادت های سالم زندگی در تغذیه و تحرک در یک کودک یا نوجوان می تواند سال ها بعد باعث ایجاد استخوان های قوی تر شوند . جوانان می توانند با خوردن غذاهای سرشار از کلسیم ، دریافت مقدار کافی ویتامین D (از طریق آفتاب یا رژیم غذایی) و ورزش منظم ، استخوان های خود را بسازند. در اینجا میزان مصرف روزانه کلسیم بر اساس سن توصیه می شود:

زیر 1 سال: 200-260 میلی گرم
1-3 سال: 700 میلی گرم
4-8 سال: 1000 میلی گرم
9-18 سال: 1300 میلی گرم
19-50 سال: 1000 میلی گرم
51-70 مرد: 1000 میلی گرم
51+ زن: 1200 میلی گرم
71+ سال: 1200 میلی گرم

در سن 30 سالگی زنان ، 98٪ از توده استخوانی خود را ساخته اند

جلوگیری از شکستگی نیز برای سالم نگه داشتن استخوان ها مهم است ، خواه پوکی استخوان داشته باشید یا نه. برای جلوگیری از سقوط که می تواند باعث شکستگی شود ، بهم ریختگی داخل منزل و محل کار را به حداقل برسانید و مطمئن باشید که فرشهای منطقه شما به کف تثبیت شده است. فرشهای پرتاب و بندهای سست را از بین ببرید. پوشیدن کفش های محکم و لاستیکی نیز می تواند خطر افتادن را کاهش دهد.

بسیاری از مردم در مورد از دست دادن توده استخوانی خود تا زمان60 سالگی یا بالاتر اگاه نمی شوند . در عین حال میتوانند با مصرف کلسیم به اندازه توصیه شده و ورزش به طور منظم بهره مند شده و در سلامت توده استخوانی خود بکوشند . تمرینات مانند تای چی، تعادل را بهبود می بخشد، که می تواند به جلوگیری از سقوط کمک کند.

زندگی با استئوپوروز :


پوکی استخوان الزاما دخالتی در کیفیت زندگی شما میتواند نداشته باشد. در حقیقت، غیرفعال بودن و بی تحرکی بصورت غیرمستقیم سلامت توده استخوان را بدتر می کند. بنابراین بیرون بروید و راه رفتن و لذت بردن از فعالیت های اوقات فراغت باشید. برای حمل کیسه های مواد غذایی سنگین یا سایر موارد دیگر کمک بگیرید و برای حفظ تعادل از عصا استفاده کنید .http://instagram.com/sbm24_

https://sbm24.com/wp-admin/post-new.php