پشتیبانی سلامت بدون مرز

علایم سرطان خون

در صورتی که در مورد بیماری های خونی و سرطان خون نیاز به انجام مشاوره دارید می توانید اینجا را کلیک نموده و با پزشکان فوق تخصص خون و انکولوژی به صورت مستقیم و آنلاین تصویری مشاوره نمایید


چندین نوع سرطان به سلولهایی که خون شما را تشکیل می دهند حمله می کنند. علائم آنها معمولاً به آرامی بروز می کند ، بنابراین حتی ممکن است متوجه آنها نشوید. و بعضی از افراد اصلاً هیچ علامتی ندارند.

اما چند مورد هست که در انواع متداول سرطان خون وجود دارد و باید بدنبال انها بود

لوسمی

سلول های خونی در مغز استخوان شما ساخته می شوند ، و این همان جایی است که لوسمی شروع می شود. این باعث می شود بدن شما گلبول های سفید را که از کنترل خارج شده و طولانی تر از آنچه تصور می شود زندگی میکند را ، بسازد. و برخلاف گلبول های سفید معمولی ، آنها به بدن شما در مبارزه با عفونت کمک نمی کنند.

اشکال مختلف لوسمی وجود دارد. برخی به سرعت (حاد) بدتر می شوند. ممکن است خیلی ناگهان احساس بیماری کنید ، مثل این که مبتلا به آنفولانزا شده باشید. اشکال دیگر می توانند سال ها طول بکشد تا علائم (مزمن) ایجاد شود. اولین سرنخ شما ممکن است نتایج آزمایش شمارش خون غیر معمول باشد.

بیشتر علائم سرطان خون به دلیل این اتفاق می افتد که سلولهای سرطانی سلولهای خونی سالم شما را از رشد و کار طبیعی خود باز می دارند.

کم خونی:

این زمانی است که بدن شما به اندازه کافی گلبول های قرمز ایجاد نمی کند ، یا گلبول های شما کارهایشان را به خوبی انجام نمیدهند. علائم آن شامل موارد زیر است:

احساس خستگی و ضعف می کنید

تنگی نفس

سرگیجه

پوست رنگپریده

درد قفسه سینه

لخته شدن ضعیف: پلاکت ها سلولهایی هستند که لخته خون شما را تشکیل می دهند. هنگامی که بدن شما به اندازه کافی آنها را تولید نمی کند ، بریدگی های کوچک ممکن است بیشتر از حد معمول خونریزی کند ، یا ممکن است غالباً خونریزی از بینی داشته باشید. شما همچنین ممکن است:

کبودی غیرمعمول

لثه های خونریزی دهنده

نقاط ریز قرمز بر روی پوست شما از رگهای خونی شکسته

پریود های با خونریزی شدید

حرکات روده ای که همراه با مدفوع رنگ سیاه و یا رگه های قرمز رنگ است.

علائم دیگر: از آنجا که گلبول های سفید شما به خوبی با عفونت مبارزه نمی کنند ، بیشتر بیمار می شوید و مدت آن طولانی تر از حد معمول خواهد بود . ممکن است تب زیادی داشته باشید و تعریق شبانه داشته باشید.

سلول های سرطانی می توانند در غدد لنفاوی ، لوزه ها ، کبد و طحال شما ایجاد شوند و باعث تورم آنها شوند. ممکن است توده هایی را در گردن یا زیر بغل خود احساس کنید ، یا ممکن است بعد از خوردن مقدار کمی احساس پر احساس کنید. شما ممکن است بدون تلاش وزن زیادی از دست بدهید. و رشد سلولهای سرطانی در مغز استخوان شما گاهی اوقات باعث درد استخوان می شود

لنفوم

سیستم لنفاوی شما دارای گلبولهای سفید خون به نام لنفوسیت ها در بدن است که با عفونت ها مبارزه میکند و به خلاص شدن از شر انها و موارد زاید کمک می کند. لنفوم باعث می شود بدن شما لنفوسیت هایی را که خارج از کنترل رشد میکنند ، را بسازد و مبارزه با عفونت را برای شما سخت تر کند.

گره های لنفاوی متورم نشانه اصلی لنفوم است. ممکن است متوجه توده و برجستگی در گردن ، زیر بغل یا کشاله ران شوید. گره های لنفاوی دورتر از بدن ممکن است بر روی اندام شما فشار وارد کند و باعث سرفه ، تنگی نفس یا درد در قفسه سینه ، شکم یا استخوان شود. ممکن است طحال شما بزرگتر شود و احساس پر شدن یا نفخ کند. گره های متورم معمولاً دردناک نیستند ، اما ممکن است هنگام نوشیدن الکل آسیب ببینند.

علایم لنفوما شامل کاهش وزن ،توده در گردن و یا ارنج و کشاله ران ، خستگی، خارش و عرق شبانه میباشد

برخی از علائم شایع دیگر لنفوم عبارتند از:

تب

عرق شب

احساس خستگی

کاهش وزن غیر قابل توضیح

خارش پوست

مولتیپل میلوما

سلولهای میلوم تمام مغز استخوان را پر میکنند

سلول پلاسما نوع دیگری از سلولهای مبارزه با بیماری در جریان خون شماست. مولتیپل میلوما باعث می شود مغز استخوان شما سلولهای و پلاسمائی را بیش از حد بسازد و بدن شما را از ساخت سلول های خون سالم به اندازه کافی باز دارد. آنها همچنین مواد شیمیایی موجود در خون شما را آزاد می کنند که می تواند به ارگانها و بافت های شما آسیب برساند.

برخی از فرم ها سریعتر از سایرین بدتر می شوند و زود بروز میکنند اما معمولاً علائم تا زمانی که شما این بیماری را مدتی نداشته باشید نشان داده نمی شوند.

درد استخوان: شایعترین علامت بیماری میلوما ، درد جدی و طولانی مدت است که معمولاً در ناحیه پشت یا دنده شما وجود دارد. سلول های سرطانی یک ماده شیمیایی را آزاد می کنند که روند رشد و بهبود طبیعی استخوان ها را متوقف می کند. آنها نازک و ضعیف می شوند و به راحتی می شکنند.
آسیب دیدگی به استخوانهای ستون فقرات شما می تواند بر اعصاب شما فشار آورده و باعث ایجاد درد یا ضعف در پاها ، سوزن شدن در بازوها و از بین رفتن کنترل روده یا مثانه شود.

هایپرکلسمی: میلوما مولتیپل باعث بالا رفتن کلسیم در خون شما می شود. این می تواند منجر به:

حالت تهوع و درد معده

تشنگی و ادرار بیش از حد

یبوست

از دست دادن اشتها

ضعف

گیجی

بیش از حد کلسیم در خون شما همچنین می تواند به کلیه های شما آسیب برساند. پروتئین های خاصی که توسط سلول های سرطانی ساخته شده اند نیز می توانند. علائم شامل تورم مچ پا ، تنگی نفس و خارش پوست است.

سایر علائم میلوما متعدد:

پروتئین هایی که سلولهای سرطانی آزاد می کنند می توانند به اعصاب شما آسیب وارد کنند ، که می تواند باعث ضعف ، بی حسی و درد در بازوها و پاها شود. سلول های مولتیپل میلوما همچنین سلولهای سالم را از خون شما بیرون می کنند. این می تواند باعث مشکلات خونریزی شود و باعث کم خونی و احتمال ابتلا به عفونت شود

http://instagram.com/sbm24_