پشتیبانی سلامت بدون مرز

شكست و مصدوميت ورزشی ناشی از ورزش غيرعلمی_دکتر نوریان

در صورت مصدومیت ورزشی و نیاز به مشاوره آنلاین تصویری با دکتر روح الله نوریان متخصص پزشکی ورزشی اینجا را کلیک کنید

منبع :خبرگزاری ایسنا

یک متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به اینکه برخی از ورزشکاران و مربیان شاغل در ورزش حرفه‌ای کشور تصور می کنند که پژوهش کالایی لوکس و غیر مفید است گفت: پژوهش در حوزه ورزش می‌تواند باعث اصلاح تکنیک‌های تمرینی و کاهش آسیب‌های و مصدومیت  ورزشی شود و همچنین عمر مفید ورزشکاران حرفه‌ای برای فعالیت در عرصه‌های جهانی را افزایش دهد.

یک متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به اینکه برخی از ورزشکاران و مربیان شاغل در ورزش حرفه‌ای کشور تصور می کنند که پژوهش کالایی لوکس و غیر مفید است گفت: پژوهش در حوزه ورزش می‌تواند باعث اصلاح تکنیک‌های تمرینی و کاهش آسیب‌ها و مصدومیت ورزشی شود و همچنین عمر مفید ورزشکاران حرفه‌ای برای فعالیت در عرصه‌های جهانی را افزایش دهد.

دکتر روح‌اله نوریان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ایسنا) با بیان اینکه پژوهش در حوزه آسیب ورزشی در دو جنبه آسیب ورزشی در ورزشکاران تفریحی و حرفه‌ای بررسی می شود گفت: بررسی اجمالی در پایگاه‌های علمی دنیا نشان می‌دهد که سهم پژوهش در حوزه آسیب دیدگی ورزشکاران حرفه‌ای بیشتر است اما در ایران به غیر از پژوهش‌هایی که در زمینه آسیب ورزشی به ویژه در ورزش‌های اصلی کشور مانند کشتی انجام شده است به دلیل نبود نگاه علمی در اکثر فدراسیون‌های ورزشی، مطالعات فراگیری در این زمینه انجام نشده است.

این متخصص پزشکی ورزشی عدم وجود نگاه علمی در مدیریت ورزش کشور را یکی از محدودیت‌های مهم در زمینه پژوهش دانست و افزود: به دلیل شرایط حاکم بر ورزش حرفه‌ای، انجام پژوهش در این حوزه حتی در کشورهای پیشرفته مشکلات و ملاحظات خاص خود را دارد ضمن این که اینگونه مطالعات نیاز به پشتیبانی بیشتری نسبت به سایر مطالعات دارد و بعضاً بسیار پرهزینه است.

وی با بیان این مطلب که مطالعات اپیدمیولوژیک و مقطعی سهل‌الوصول‌ترین مطالعات برای دستیابی به کلیاتی از مشکل مورد تحقیق هستند تصریح کرد: برای دستیابی به اطلاعات دقیق در زمینه آسیب‌های ورزشی، به طراحی و اجرای یک برنامه جامع آینده‌نگر در زمینه ثبت آسیب‌های ورزشی نیاز است.

دکتر نوریان ادامه داد: وجود Database از میزان بروز آسیب و سایر مشخصات آسیب (محل، شدت، اقدامات درمانی، میزان ناتوانی ایجاد شده پس از آسیب و …) در هر یک از رشته‌های ورزشی؛ این امکان را به پژوهشگران می‌دهد تا این اطلاعات علاوه بر انتشار در نشریات معتبر علمی، با داده‌های موجود مقایسه شوند و نقصان‌های احتمالی در روند کار یک ورزشکار حرفه‌ای یا یک تیم ورزشی کشف شود.

* برنامه ثبت آسیب های ورزشی نیازمند حمایت مسئولان است

این متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به اینکه برنامه ثبت آسیب‌های ورزشی در توان یک پژوهشگر یا حتی یک مرکز تحقیقاتی دانشگاهی نیست گفت: ورود وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌های ورزشی که دارای قدرت و اختیارات اجرایی کافی در این زمینه هستند به عنوان همکار و اجرا کننده آن در این عرصه الزامی است.

دکتر نوریان با انتقاد از این مطلب که تصور برخی از ورزشکاران و مربیان شاغل در ورزش حرفه‌ای کشور بر این است که پژوهش کالایی لوکس و غیر مفید است گفت: این گروه اعتقاد دارند تمرین های ورزشی به روش‌های سنتی به اندازه کافی کارآمد بوده و حضور ورزشکاران ایرانی در سطوح بالای جهانی را دلیلی بر این مدعا می دانند.

* عمر کوتاه قهرمانی و بازنشستگی ورزشکاران از پیامدهای بی توجهی به مقوله پژوهش

این متخصص پزشکی ورزشی آسیب‌های متعدد ورزشکاران مدال آور ايران قبل از رویدادهاي بزرگ ورزشی را از پیامدهای ورزش غیرعلمی و غیرمبتنی بر پژوهش عنوان کرد و افزود: دست نيافتن به آمادگی لازم در هنگام رویداد، عمر کوتاه قهرمانی ورزشکاران کشورمان و بازنشستگی زود هنگام از دیگر عوارض بی توجهی نسبت به مقوله پژوهش است.

وی اظهارداشت: مداخلات مناسب بر اساس پژوهش‌های انجام شده در حوزه ورزش می‌تواند باعث اصلاح تکنیک‌های تمرینی و کاهش آسیب‌های ورزشی شود و همچنین عمر مفید ورزشکاران حرفه‌ای برای فعالیت در عرصه‌های جهانی را افزایش دهد.

دکتر نوریان در پایان یادآورشد: اهمیت پژوهش در ورزش حرفه‌ای در حدی است که سازندگان وسایل ورزشی هزینه‌های بالایی برای پژوهش در زمینه وسایل ورزشی، نوع لباس یا کفش مناسب ورزشکاران پرداخت می‌کنند و نتیجه این تلاش‌ها بهبود رکوردهای جهانی در ورزش‌هایی مثل شنا و غیره بود

برای اطلاع از آخرین اخبار سامانه سلامت بدون مرز لطفاً صفحه اینستاگرام ما را دنبال نمایید