پشتیبانی سلامت بدون مرز

دکتر صفا دشتی زاده: چه زمانی مراجعه به جراح قلب ضروری است؟

در صورت نیاز به انجام مشاوره آنلاین تصویری با دکتر دشتی زاده  فوق تخصص جراح قلب میتوانید اینجا کلیک کنید

بعد از تشخيص بيماريهاى قلبى در كودكان و بزرگسالان در صورتى كه درمان طبى و يا غير تهاجمى و تهاجمى در اين بيماران امكانپذير نباشد يا با شكست روبرو شود ، مراجعه به جراح قلب ضرورت داشته تا وی بعنوان تصميم گيرنده نهايى وارد عمل شود جراح قلب معمولا مسئول درمان انسداد عروق، بيماريهاى دريچه اى و بيماريهاى عروق بزرگ و همچنين بيماريهاى مادرزادى قلب كودكان مي باشد.

جراح قلب بزرگسال معمولا بيماريهاى عروق كرونر ، بيماريهاى دريچه اى و مشكلات عروق بزرگ را در بيماران درمان مى نمايد در اين زمينه معمولا جراحى بصورت قلب باز و استفاده از دستگاه قلب و ريه مصنوعى است البته در جراحى براى درمان انسداد عروق كرونرى گاها ميتوان جراحى را بروى قلب تپنده انجام داد.

اهميت جراحى قلب اطفال زمانى اشكار ميشود كه در صورت مداخله بموقع و انتخاب روش جراحى صحيح در اكثر موارد كودك به روند طبيعى زندگى باز مي گردد و در سالهاى اينده عارى از بيمارى يا با تحمل عوارض بسيار كوچك ، زندگى عادى خود را طى خواهد كرد.

این درحالی است که چنانچه کودک توسط جراح قلب اطفال مورد جراحی قرار نگیرد، احتمال زیادی وجود دارد تا کودک متحمل عوارض شدیدی از بیماری، کاهش طول عمر، نارسایی قلب شود و در بسیاری موارد منجر به مرگ نیز می شود.

جراحى قلب كودكان به دو صورت انجام مي پذيرد:

1- جراحی قلب باز با توقف قلب: معمولا اكثريت جراحيها بصورت قلب باز و با توقف قلب صورت مي گيرد

2- جراحی قلب باز بدون توقف قلب: در مواردی هم بسته به شرایط بیمار، این روش انجام می شود

مهمترين هدف جراحى قلب اطفال اصلاح كامل عارضه است اما در مواردى كه قابل اصلاح كامل نميباشد جراحى جهت كاهش عوارض بيمارى صورت مي پذيرد.