پشتیبانی سلامت بدون مرز

دانستنیهای بیماریهای مادرزادی قلب -دکتر صفا دشتیزاده

در مورد بیماریهای مادرزادی قلب بیشتر بدانیم


با توجه به پيشرفت علم طب و افزايش امكانات در دوران باردارى و حوالى زايمان امكان شناسايى زودرس بيماريهاى مادرزادى قلب افزايش بسزايى داشته است.

اما كدام گروه مادران نياز به بررسى منظم در دوران باردارى دارند :

• مادران ديابتى

• مادران مبتلا به سرخجه و يا ساير عفونتهاى وبروسى

• مادران بالاى ٣٥ سال

• مادران و پدران دچار بيماريهاى مادرزادى قلب

• سابقه بيماریهای مادرزادى قلب  در وابستگان درجه اول پدر و مادر

• خانواده هاى داراى فرزند ديگر با بيمارى مادرزادى قلب

• مصرف دخانيات و يا الكل در دوران باردارى

يكى از فاكتورهايى كه، باعث  بيماریهای مادرزادى قلب  می باشد، بسته نشدن مجراى شريانى است و زايمان قبل از موعد مي باشد.

بعد از زايمان معمولا كودك توسط پزشك متخصص نوزادان بررسى ميشود كه در صورت وجود صداى اضافه در قلب ، خستگى نوزاد در حين شير خوردن و يا تعريق ، سياه شدن كودك در ناحيه سر و صورت يا اندامها ، تنفس سريع و يا ضربان نامنظم و عفونتهاى مكرر تنفسى به متخصص قلب اطفال ارجاع داده مي شود؛ تا به كمك اكوكارديوگرافى و يا حتى كاتتريزاسيون،انژيوگرافى و سى تى انژيوگرافى به تشخيص نهايى منجر گردد.

بعد از تشخيص نوع بيمارى مادرزادی  معمولا مشاوره با جراح قلب اطفال صورت مي گيرد تا زمان جراحى و رفع نقص مادرزادى مشخص گردد. معمولا جراحى هاى قلب اطفال در يك مرحله با هدف تصحيح كامل نقص صورت مي گيرد ولى گاهى نياز به چند مرحله جراحى براى رفع نقص مي باشد و در نهايت بيماريهايى نيز هستند كه امكان اصلاح كامل انها وجود ندارد و تنها جراحى جهت تلطيف وضعيت بيمار صورت مي گيرد.

پس معمولا بيماريهاى پيچيده و پراهميت در همان اوان تولد شناسايى شده و برنامه ريزى درمانى براى كودك صورت ميگيرد ، اما گاهى بدلايل مختلف از جمله عدم اگاهى و يا امكانات، تشخيص بيماريهاى قلبى ممكن است به تعويق افتد كه در اين صورت پدر و مادر در دوران خردسالى با عدم وزنگيرى ، تنگى نفس ، خستگى مفرط، تپش قلب و يا سياه شدن در اثر فعاليت در كودك خود به پزشك مراجعه مى كنند و يا اينكه در جريان معاينات دوره اى توسط پزشك خانواده يا اطفال، صداى اضافه در قلب پيدا شده و به متخصص قلب اطفال براى بررسى بيشتر معرفى ميگردند.

در پايان توصيه ميشود با توجه به اينكه بيماريهاى قلب اطفال باعث عوارض غير قابل برگشت در ساختار قلب و يا حتى از دست رفتن طفل ميگردد و ازسوى ديگر با توجه به فراهم بودن امكان درمان جراحى اين نوع بيماريها در اكثريت موارد ؛ حتما بررسى جنين ، نوزاد و يا كودك خود را در اولين فرصت از لحاظ قلبى مدنظر قرار دهيد.

مقاله ذیل از سایت شخصی جناب آقای دکتر صفا دشتی زاده فوق تخصص جراحی قلب می باشد .جهت انجام مشاوره آنلاین تصویری با ایشان اینجا را کلیک نمایید

برای اطلاع از آخرین اخبار سامانه سلامت بدون مرز لطفاً صفحه اینستاگرام  ما را دنبال نمایید