پشتیبانی سلامت بدون مرز

بختک یا فلج خواب

در صورتیکه در مورد اختلالات خواب و فلج خواب یا بختک نیاز به مشاوره انلاین تصویری دارید میتوانید از متخصصان اختلالات خواب سامانه سلامت بدون مرز مشاوره انلاین تصویری بگیرید. لطفا اینجا را کلیک کنید .

آیا فلج خواب علائم یک مشکل جدی است؟

محققان خواب نتیجه می گیرند که ، در اکثر موارد ، فلج خواب به سادگی نشانه این است که بدن شما در طی مراحل خواب به آرام حرکت نمی کند. به ندرت فلج خواب به مشکلات عمیق روانپزشکی مرتبط است.

در طول قرن ها ، علائم فلج خواب به روش های مختلفی توصیف شده است و غالباً به حضور “شیطان” نسبت داده می شود: شیاطین غیب در شب در دوران باستان ، عجوزه پیر در رومئو و ژولیت شکسپیر و آدم ربایان بیگانه. تقریباً هر فرهنگی در طول تاریخ دارای داستان هایی از موجودات شیطانی سایه ای است که شبانه انسان های ناتوان را وحشت می کنند. مردم مدتهاست که به دنبال توضیحات برای این فلج اسرارآمیز خواب و احساس ترس همراه آن هستند.

تعریف فلج خواب یا بختک چیست؟

فلج خواب احساس هوشیاری است اما قادر به حرکت نیست. هنگامی اتفاق می افتد که شخص بین مراحل بیداری و خواب بگذرد. در طی این انتقال ، ممکن است تا چند دقیقه قادر به حرکت یا صحبت کردن نباشید. همچنین ممکن است برخی از افراد احساس فشار یا احساس خفگی کنند. فلج خواب ممکن است همراه با سایر اختلالات خواب از جمله narcolepsy باشد. نارکولپسی یک نیاز بیش از حد به خواب است که در اثر مشکلی در توانایی مغز در تنظیم خواب وجود دارد.

چه موقع فلج خواب معمولاً رخ می دهد؟

بختک یا فلج خوابhttps://sbm24.com/

فلج خواب معمولاً در یکی دو مرتبه اتفاق می افتد. اگر در حالی که شما در خواب رفتن هستید رخ دهد ، آن را فلج خواب hypnagogic یا “فلج‌خواب قبل از خواب “می نامند. اگر هنگام بیدار شدن از خواب اتفاق بیفتد ، به آن فلج خواب hypnopompicیا ” فلج خواب بعد از خواب گفته می شود.”

با فلج خواب hypnagogicچه اتفاقی می افتد؟

در هنگام خواب ، بدن شما به آرامی شل می شود. معمولاً کمتر آگاه می شوید ، بنابراین متوجه تغییر نمی شوید. اما ، اگر در خواب باشید ، آگاه باشید ، ممکن است متوجه شوید که نمی توانید حرکت کنید یا صحبت کنید.

با فلج خواب hypnopompicچه اتفاقی می افتد؟

در حین خواب ، وضعیت بدن شما بین خواب REM (حرکت سریع چشم) و NREM (حرکت سریع سریع چشم) متناوب است. یک چرخه خواب REM و NREM حدود 90 دقیقه طول می کشد. خواب NREM ابتدا اتفاق می افتد و تا 75٪ از زمان خواب کلی شما طول می کشد. در طول خواب NREM ، بدن شما شل می شود و انرژی خود را بازسازی می کند. در پایان NREM ، خواب شما به سمت REM تغییر می کند. چشمان شما به سرعت حرکت میکند و رویاها اتفاق می افتد ، اما بقیه بدن شما بسیار آرام است. ماهیچه های شما هنگام خواب REM “خاموش” هستند. اگر قبل از اتمام چرخه REM آگاه شوید ، ممکن است متوجه شوید که نمی توانید حرکت کنید یا صحبت کنید

چه کسانی دچار فلج خواب می‌شوند ؟ دلیل فلج خواب چه میباشد؟

از هر 10 نفر چهار نفر ممکن است دچار فلج خواب شوند. این وضعیت شایع اغلب در سالهای نوجوانی مشاهده می شود. اما زنان و مردان در هر سنی می توانند آن را داشته باشند. فلج خواب ممکن است در خانواده ها باشد. عوامل دیگری که ممکن است با فلج خواب در ارتباط باشد عبارتند از:

احساس معلق بودن و یا احساس خفگی در حین فلج خواب

کمبود خواب

برنامه خواب که تغییر می کند

شرایط روانی مانند استرس یا اختلال دو قطبی

روی پشت خوابیده است

سایر مشکلات خواب مانند ناركوپسی یا گرفتگی پا در شب

استفاده از برخی از داروهای خاص ، از جمله داروهای ADHD

سوء مصرف مواد

چگونه فلج خواب تشخیص داده می شود؟

احساس سفت بسته شدن کمربند دور شکم از حالات بیان شده در فلج خواب یا بختک میباشد

اگر در هنگام خوابیدن یا بیدار شدن از خواب چند ثانیه یا دقیقه قادر به حرکت یا صحبت کردن نیستید ، احتمالاً فلج خواب مکرر را جدا کرده اید. اغلب نیازی به درمان این بیماری نیست.

در صورت بروز هر کدام از موارد ذیل با پزشک خود مشورت کنید:

نسبت به علائم خود احساس نگرانی می کنید

علائم شما باعث می شود در طول روز بسیار خسته باشید

علائم شما در طول شب شما را بیدار نگه میدارد

پزشک ممکن است بخواهد با انجام هر یک از موارد زیر اطلاعات بیشتری در مورد سلامتی خواب شما جمع کند:

از شما بخواهید علائم خود را توصیف کرده و خاطرات خواب را برای چند هفته یادداشت نمایید

در مورد تاریخچه سلامتی خود ، از جمله اختلالات خواب شناخته شده یا سابقه خانوادگی اختلالات خواب صحبت کنید

برای ارزیابی بیشتر به یک متخصص خواب مراجعه کنید

برای اطمینان از عدم وجود اختلال خواب دیگر ، مطالعات خواب شبانه یا مطالعات خواب روزانه را انجام دهید

چگونه فلج خواب یا بختک درمان می شود؟

اکثر افراد برای فلج خواب نیازی به درمانی ندارند. اگر اضطراب دارید یا نمی توانید بخوبی بخوابید ، درمان هرگونه حالتهای زمینه ای مانند narcolepsy ممکن است کمک کند. این روشهای درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بهبود عادات خواب – مانند اطمینان از اینکه هر شب شش تا هشت ساعت خواب دارید

تجویز داروهای ضد افسردگی برای تنظیم چرخه خواب

درمان هرگونه مشکل سلامت روانی که ممکن است به فلج خواب مرتبط باشد

معالجه سایر اختلالات خواب مانند ناركولپسی یا گرفتگی پا

چه کاری می توانم در مورد فلج خواب یا بختک انجام دهم؟

نیازی به ترس از شیاطین شبانه یا آدم ربایان بیگانه نیست. اگر دچار فلج خواب گاه به گاه هستید ، می توانید برای کنترل این اختلال در خانه قدم بردارید. با اطمینان از خواب کافی شروع کنید. برای رفع استرس در زندگی خود – به خصوص درست قبل از خواب ، آنچه را می توانید انجام دهید. در صورت خوابیدن روی پشت ، پوزیشن های جدید خواب را امتحان کنید. اگر فلج خواب به طور مرتب از خواب شما جلوگیری می کند ، از پزشک خود مشورت کنید.

http://instagram.com/sbm24_

در صورتیکه در مورد اختلالات خواب و یا فلج خواب نیاز به مشاوره انلاین تصویری دارید میتوانید از متخصصان اختلالات خواب سامانه سلامت بدون مرز مشاوره انلاین تصویری بگیرید. لطفا اینجا را کلیک کنید .