پشتیبانی سلامت بدون مرز

الاستوگرافی کبد ،مرکز تصویر برداری پویش

الاستوگرافی کبد چیست و چه کاربردهایی دارد؟


الاستوگرافی یک روش نوین در تصویربرداری پزشکی می باشد که در حال حاضر در مورد بافت هایی مانند پستان، تیروئید، کبد و پروستات انجام می شود. در این مطالعه به بررسی روش های های انجام الاستوگرافی کبد می پردازیم.
الاستوگرافی یک نوع ارزیابی غیر مداخله ای و غیر تهاجمی برای بررسی توده ها می باشد. این روش براساس تفاوت الاستیسیته و درجه سختی توده ها در مقایسه با بافت طبیعی، میزان احتمال بدخیمی ضایعات را تشخیص می دهد.

الاستوگرافی کبد
از الاستوگرافی کبد جهت بررسی فیبروز استفاده می شود. فیبروز بیماری است که باعث کاهش جریان خون به داخل کبد می شود. این امر باعث ایجاد اسکار(جای زخم) در بافت کبد می شود. عدم درمان فیبروز منجر به مشکلات جدی در کبد شده. این امر منجر به بروز سرطان کبد، آسیب های کبدی از جمله نارسایی کبد می شود. اما تشخیص و درمان زودهنگام آن می تواند اثرات فیبروز را کاهش و یا حتی از بین ببرد.
الاستوگرافی برای چه مواردی استفاده می شود؟
این تست برای تشخیص و بررسی بیماری کبد چرب(FLD) و فیبروز استفاده می شود. FLD شرایطی است که بافت نرمال کبد جایگزین چربی می گردد. این چربی ممکن است که منجر به مرگ سلولی و فیبروز شود.
چرا الاستوگرافی باید انجام شود؟
بسیاری از افراد که مبتلا به فیبروز هستند هیچ نوع علائمی از این بیماری ندارند. اما بدون درمان، فیبروز به اسکار( جای زخم) کبد ادامه می دهد و در نهایت به سیروز آسیب تومورهای کبد متعددی تبدیل می شود. سیروز اصطلاحی است که برای توصیف اسکار(جای زخم) بیشمار در کبد بکار می رود. سیروز بیشتر در اثر مصرف بالای الکل یا هپاتیت ایجاد می شود. در موارد شدید، سیروز ممکن است که باعث مرگ شود. این بیماری دارای علائمی است و علائم آن و سایر بیماری های کبدی مشابه هستند و ممکن است که شامل موارد زیر باشد:

فیبرو اسکن برای کبد چرب
  • زردی پوست
  • خستگی
  • خارش
  • کبودی پوست
  • تورم در پاها
  • کاهش وزن
  • گیجی آیا آمادگی خاصی برای انجام این تست نیاز است؟
    هیچ آمادگی خاصی برای الاستوگرافی سونوگرافی نیاز نیست. اگر بیمار MRE انجام می دهد، مطمئن شوید که تمامی زیورآلات فلزی را از خود دور نموده است.
    آیا الاستوگرافی برای بدن خطرناک است؟
    هیچ خطری شناخته شده ای برای الاستوگرافی سونوگرافی و MRE وجود ندارد.
    البته برخی از افراد در داخل اسکنر دچار استرس می شوند. اگر فرد همچنین احساسی را داشته باشد، قبل از انجام تست یک سری از داروها کمک به حفظ آرامش می نماید.
  • برای اطلاع از آخرین اخبار سامانه سلامت بدون مرز پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید
  • برای مشاوره آنلاین با مرکز تصویر برداری پویش جهت اطلاع از طریق الاستوگرافی کبد لطفاً اینجا را کلیک نمایید

برچسب :

مشاورهانلاین ،#ویزیتانلاین# کلینیکانلاین#دکترانلاین#مشاورهپزشکیانلاین #مشاورهروانپزشکیانلاین #مشاورهانلاینتصویری #دکترانلاین #پزشکانلاین #مشاورهپزشکی #مشاورهروانپزشکی #مطبانلاین #مشاورهروانشناسیانلاین #تلهمدیسین#مشاورهپزشکیازراه_دور#telemedicine