پشتیبانی سلامت بدون مرز

کودک را پای تلویزیون رها نکنید!

رسانه‌ها (مثل تلویزیون) موظفند برنامه‌هاي مختلفي را براي گروه‌هاي سني مختلف تهيه كنند. رسانه‌هاي ديداري و شنيداري مثل راديو و تلويزيون، معمولا براي كودكان و نوجوانان برنامه‌هاي خاصي تدارك مي‌بينند كه شامل انواع كارتن‌ها، سريال‌هاي مربوط به كودكان، برنامه‌هاي عروسكي و… است.

مطلب ذیل برگرفته از سایت شخصی خانم دکتر خوشابی  فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان میباشد.  شما میتوانید باایشان  از طریق ادرس

sbm24.com/drkhoshabi

بصورت انلاین تصویری مشاوره ازراه دور انجام دهید .

در بسياري از كشورها، والدين به كودك مي‌آموزند تماشاي تلويزيون نظم و قاعده‌اي دارد و بايد برنامه‌هاي مخصوص خودشان را تماشا كنند اما در فرهنگ ما متاسفانه قانوني براي تعيين ساعت و محل خواب كودك وجود ندارد و اهميتي به قانون تماشايی تلويزيون هم داده نميشود.

حتي بين والدين توافقی در اين زمينه وجود ندارد. درنتيجه كودكان در كنار والدين تمام برنامه‌های تلویزیون  را تماشا مي‌كنند! دربسياري موارد ديده شده حتي كودك برنامه و فيلم ترسناك هم مي‌بيند و درنتيجه سطح اضطراب و ترسش بالا مي‌رود.

ديدن فيلم‌هاي درام خانوادگي هم كه با فرهنگ ما هماهنگي ندارد، كودك را در معرض خرده‌فرهنگ‌هايي قرار مي‌دهد كه با جامعه و فرهنگي كه در آن زندگي مي‌كند، كاملا متضاد است.

يك فرد بزرگسال مي‌تواند درست و غلط را تشخيص دهد و خيلي تحت‌تاثير برنامه قرار نگيرد اما چون تفكر بچه‌ها خيلي منطقي نيست، به سادگي تحت‌تاثير فرهنگ القایی اين برنامه‌ها  در تلویزیون قرار میگيرند و به‌تدريج به جاي الگوگرفتن از فرهنگ خانواده، از اين برنامه‌ها الگوبرداري مي‌كنند و اين تناقض باعث بروز مشكلات رفتاري عديده مي‌شود.

بهتر است در خانواده، برنامه و قوانين مشخصي براي تماشاي تلويزيون كودكان در نظر گرفته شود.

در بسياري موارد، اگر قانونی براي خواب كودك وجود داشته باشد، خودبه‌خود كودك در معرض برنامه‌هاي مخصوص بزرگسالان قرار نخواهد گرفت. مثلا اگر ساعت 8 بخوابد، فيلم‌هاي مربوط به افراد بزرگسال که بعد از اين ساعت پخش مي‌شود، نخواهد ديد.

براي جا انداختن قوانين بايد از سنين پايين شروع کنيد. در غير اين صورت كودك ممكن است در مورد قوانين بحث كند و حتي از اجراي آنها سرباز زند.

در صورتي كه در خانواده براي تماشاي تلويزيون قانوني وجود ندارد و كودك همه برنامه‌ها را تماشا مي‌كند، بهتر است والدين در مورد آنچه در فيلم يا سريال نمايش داده مي‌شود، توضيح دهند و حتي به اين مساله بپردازند كه فرهنگ نمايش داده شده در فيلم، گاهي حتي در همان كشور مبداء نيز كاملا پذيرفته شده نيست.

بايد كودك بفهمد آنچه در فيلم نمايش داده مي‌شود، لزوما در دنياي واقعي وجود ندارد و حتي اگر وجود داشته باشد، ممكن است با فرهنگ ما كاملا مغاير باشد.

www.drkhoshabi.com

معمولا كودكان از 5 سالگي به بعد مي‌توانند متوجه تفاوت‌هاي فرهنگي و فردي و خانوادگي شوند. عرف، قوانين و وضع مالي خانواده از جمله مواردي هستند كه بايد در مورد آنها براي كودك توضيح داد.

برای اطلاع از اخرین اخبار سامانه سلامت بدون مرز صفحه اینستاگرام ما را دنبال نمایید .