پشتیبانی سلامت بدون مرز

کندر در بارداری _دکتر افسانه مهرنامی متخصص جراحی زنان و زایمان

آیا مصرف کندر در بارداری و یا مصرف سایر داروهای گیاهی در بارداری بلامانع است؟

مصرف هرنوع دارو بدون مشورت باپزشک خصوصا در دوران بارداری و علی الخصوص در سه ماهه اول بارداری بسیار خطرناک است
بسیاری ازمادران علاقه مند به مصرف کندر در بارداری هستند و معتقدند این دارو ضریب هوشی فرزندشان راافزایش می دهد
درست است که کندر باعث تقویت حافظه و دارای تاثیر مثبت برضریب هوشی است ولی استفاده بیش ازحد کندر در بارداری بدون مشورت با پزشک دردسر ساز بوده و دربرخی مقالات به ارتباط مصرف آن با بیش فعالی دردوره بارداری اشاره شده است.

لذا مصرف آن خصوصا در سه ماهه اول توصیه نشده و چنانچه مادر باردار قصد مصرف دارد بهتراست بعد از هفته بیست بارداری و حداکثر دوبار در هفته و به اندازه یک عدس باشد.

کلیاتی در مورد کندر :

از روزگاران قدیم از کندر برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شده است و امروزه هم به سه روش خوراکی،موضعی و بخور مصرف می شود.افراد زیادی بر این باور هستند که استفاده از کندر باعث افزایش حافظه و بالا رفتن ضریب هوشی می شود.مصرف کندر بیش از ۳ ماه در بارداری، موجب بیش فعالی کودک می شود .

انواع کندر:

از میان انواع کندر، نوعی که گرد و رنگ آن سرخ است را کندر ذَکَر گویند و آنچه را که سفید و سست است، اُنثی می نامند. اگر کندر تازه را در کیسه کرده و با حرکت مدور پوسته پوسته کنند آن را «قشار کندر» می گویند و آن چیزی که غیر از پوسته باشد را «دقاق کندر». چنانچه در منابع طبی آمده، خواص کندر تا بیست سال باقی می ماند و بهترین آن، کندر نرم تازه و خالص است که ظاهر سفید دارد و به راحتی شکسته نمی شود و وقتی آن را می شکنیم داخل آن حالت چسبنده داشته و زرد طلایی باشد. بعضی معتقدند برای افزایش میزان هوش و تقویت حافظه نوزاد خوردن یک ماه کندر کفایت می کند. گرچه از لحاظ علمی ثابت شده نمیباشد


درمورد سایر داروهای گیاهی هم باید گفته شود بازنیاز به مشاوره باپزشک معالج هست
مصرف گیاهانی نظیر گلپر،زیره،زعفران غلیظ،زرشک و خیلی از گیاهان دیگر در مقادیر زیادباعوارضی نظیر سقط جنین یا شروع دردهای زایمانی زودرس و لکه بینی و غیره همراه است.

مصرف بیش از حد کندر در بارداری میتواند باعث بیش فعالی کودک شود.


در صورت نیاز به مشاوره با خانم دکتر افسانه مهرنامی جراح و متخصص زنان و زایمان می توانید از طریق لینک با ایشان مشاوره آنلاین تصویری انجام دهید.

برای اطلاع از آخرین اخبار سامانه سلامت بدون مرز لطفاً صفحه اینستاگرام ما را دنبال نمایید

برچسب ها:

مشاوره انلاین#ویزیت انلاین# کلینیک انلاین#دکتر انلاین#مشاوره پزشکی انلاین #مشاوره روانپزشکی انلاین #مشاورهانلاینتصویری #دکتر انلاین #پزشک انلاین #مشاوره پزشکی #مشاوره روانپزشکی #مطب انلاین #مشاوره روانشناسی انلاین #تلهمدیسین#مشاوره پزشکیازراه_دور#telemedicine