پشتیبانی سلامت بدون مرز

کشیدگی های عضلات: علل، علائم، درمان

آسیبها و کشیدگی های عضلات یکی از رایج ترین دلایل غایب بودن بازیکنان در لیگ های حرفه ای است است. همانطور که در یک بازیکن حرفه ای فوتبال ممکن است این اسیب ایجاد شود ،در میان ورزشکاران غیر حرفه ای و تفریحی هم بسیار رایج دیده میشود

کشیدگی عضلات چیست؟

عضله کشیده شده یک پارگی جزئی و یا کامل عضله است. این آسیب ها معمولا در موارد ذیل رخ می دهند:
در عضلاتی که از دو مفاصل عبور میکنند و درزمان حرکت انفجاری و ناگهانی ، مانند چرخش در هنگام بارندگی ورزشکاران،
همچنین مواقعی که ورزشکاران بطور ناگهانی سطح فعالیت های خود را بسیار بالا میبرند. (مثلا در کمپ ها و دوره های آموزشی)

آناتومی عضلات طبیعی :


عضله توسط یک غلاف بیرونی احاطه شده است که اجازه می دهد تا عضله بسیار نرم و بدون اصطکاک بر روی بافت های اطراف در هنگام انقباض حرکت کند. در داخل غلاف بیرونی دسته ها یا باندل های الیاف عضلانی که به عنوان فاسیکل شناخته شده است وجود دارد که خود انها از myofibrils تشکیل شده است. این myofibrils از میلیون ها واحد میکروسکوپی به نام sarcomeres تشکیل شده است که مسئول انقباض عضلانی است. در سارکومر، پروتئین های عضلانی به نام myosins بر خلاف جهت طناب های نازک پروتئینی به نام Actin هنگامی که آنها توسط اعصاب تحریک می شوند.کشیده میشوند .هنگامی که این اتفاق می افتد، sarcomers کوتاه می شود، در نتیجه انقباض ایجاد میشود . هنگامی که پروتئین های میوزین را ریلکس می گردند مجددا سارکومر ها به طول قبلیشون برگشته و بدین ترتیب طول عضله را افزایش می دهد .این ترکیب انقباض و شل شدن عضله از طریق سیستم عصبی هماهنگ است. این همان چیزی است که اجازه می دهد تا ورزشکاران بدود ، ضربه بزند ، پرتاب کند و حتی راه برود و نفس بکشد .

درجات کشیدگی عضلات :

درجات پارگی عضلات


شدت کشیدگی بر اساس اینکه فرد چه میزان قدرت و محدوده حرکت را از دست داده است ارزیابی شود .
و این همچنین می تواند ایده ای را برای مدت زمان مورد نیاز برای بازیابی و بازتوانی ارائه دهد.
کشیدگی های عضلانی می توانند به سه گرید یا درجه بر اساس شدت تقسیم شوند:
درجه 1: آسیب خفیف به الیاف عضلانی فردی (کمتر از 5٪ از الیاف) که باعث کمترین کاهش قدرت و حرکت می شود.


درجه 2: آسیب های بیشتری با فیبرهای عضلانی بیشتر درگیر می شود. ولی پارگی کامل نیست . این آسیب همراه با از دست دادن قابل توجه قدرت و حرکت است. این آسیب ها ممکن است به دو تا سه ماه توانبخشی قبل از بازگشت کامل به ورزش نیاز داشته باشد.


درجه 3: پارگی کامل یک عضله یا تاندون.
این می تواند با یک نقص قابل لمس در عضله یا تاندون خود را نشان دهد. با این حال، تورم در منطقه ممکن است این ارزیابی را دشوار کند.این آسیب ها گاهی اوقات نیاز به جراحی برای اتصال مجدد عضله یا تاندون در محل خود دارد

در صورت نیاز به مشاوره آنلاین و تصویری جهت آسیب های عضلات و کشیدگی های عضلانی با متخصصین پزشکی ورزشی لطفاً اینجا را کلیک نمایید

علائم و نشانه ها :

درد ناگهانی که با انقباض عضله بدتر میشود .
تورم و کبودی ناشی از خونریزی
کاهش قدرت و دامنه حرکت
هنگامی که عضله در ابتدا مجروح شده است، التهاب و تورم قابل توجهی اتفاق میافتد . بیماران اغلب احساس درد را به صورت احساس درد خنجری شکل بیان میکنند.
پس از این فاز التهابی، عضله شروع به ترمیم با بازسازی فیبرهای عضلانی از سلول های بنیادی که در اطراف منطقه آسیب دیده وجود دارند میکند .با این وجود مقدار قابل توجهی از بافت اسکار نیز در محلی که عضله جراحت دیده ، ایجاد میگردد .

در طول زمان، این بافت اسکار remodel میشود اما بافت عضلانی هرگز به طور کامل بازسازی نمی شود و لذا تصور می شود که این باعث مستعد بودن عضله آسیب دیده به حوادث بعدی می شود.

تشخیص:

تشخیص معمولا بر اساس تاریخچه بیمار و معاینه فیزیکی داده می شود. در موارد شدید و 3 درجه، پزشک معاینه کننده ممکن است نقص را در جایی که عضله به طور کامل پاره شده است احساس کند.
رادیوگرافی با اشعه ایکس ممکن است برای رد کردن تشخیص شکستگی یا دررفتگی به عنوان علت درد کمک کننده باشد .
گاهی اوقات بخصوص در ورزشکاران جوان، تاندون می تواند با یک قطعه استخوان از محل اتصال خود کنده شود و در رادیوگرافی دیده شود.

با این حال، آسیب های عضلانی خالص را نمی توان در رادیوگرافیهای معمول مشاهده کرد. MRI گاهی اوقات مفید است برای تعیین اینکه آیا واقعا آسیب رخ داده است و آیا پارگی کامل است یا نه. MRI ها همچنین می توانند مجموعه ای از تجمع لخته خون را نشان دهد، که به عنوان یک هماتوم، نامیده میشوند و گاهی بدنبال آسیب شدید ایجاد میگردد .

درمان و ریکاوری :


۱) غیرجراحی و درمان های نگهدارنده و محافظتی
اغلب کشیدگیهای عضلانی احتیاج به جراحی ندارند و بهبودی کامل قابل است .
گر یک پارگی جزئی وجود داشته باشد، ورزشکار می تواند پس از اینکه از درد رها شده و حرکت و قدرت کامل دارد مجددا به فعالیت خود باز گردد . این معمولا از چند هفته تا چند ماه با درمان مناسب ممکن است زمان ببرد .
.هنگامی که عضله کاملا پاره می شود، ورزشکار ممکن است از ترمیم جراحی بهره مند شود.

اکثر آسیب های عضلانی حاد اشکال پارگی های جزئی هستند.
این آسیب ها اغلب می تواند با موفقیت بر اساس پروتکل rice درمان شوند.
Rest استراحت
Ice یخ
Compression بانداژ
Elevation بالا بردن عضو اسیب دیده در حد قلب
استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوبروفن

این درمانها برای هفته اول انجام می شود و در صورت نیاز با انجام فیزیوتراپی قانکشنال درمان تکمیل میگردد .

خیلی از ورزشکاران توانایی بازگشت به سطح قبل از آسیب و کشیدگی عضلات رو دارند ،ولی از انجایی که در محل آسیب نسج اسکار تشکیل میشود مستعد آسیب های بهدی در همان محل هم هستند

جراحی و تزریق پلاسمای غنی شده با پلاکت یا PRP
پارگیهای کامل عضلات میتواند باعث اختلال شدید در عملکرد ورزشکار و از دست دادن زمان بازی بشود و حتی نیاز به جراحی داشته باشد .


این بخصوص در افرادی صادق هست که نیاز دارند که توانایی دویدن داشته باشند و یا عجله در شرکت کردن در ورزش داشته باشند .پلاسمای غنی شده از پلاکت (PRP) میتواند ترمیم را در عضله آسیب دیده سرعت ببخشد .

بازگشت به بازی

بازگشت به فعالیت کامل معمولاً هنگامی که بیمار عاری از درد باشد ، دارای حرکت کامل و قدرت کامل باشد ، مجاز است. اگر یک ورزشکار قبل از برآورده شدن این معیارها سعی کند به ورزش خود برگردد ، احتمال اینکه عضله مجدداً دچار آسیب شود و سیکل درمان تکرار شود و یا بدتر شود ، بسیار زیاد است. صدمات خفیف و درجه یک ممکن است فقط دو تا سه هفته قبل از بازگشت یک ورزشکار نیاز به توانبخشی داشته باشد. صدمات شدیدتر ممکن است به زمان قابل توجهی نیاز داشته باشد.

از دست دادن چنین مدت زمانی برای یک ورزشکار حرفه ای و الیت شرایط جالبی نمیتواند باشد و لذا یک عده درمانهای تهاجمی تر را در این بیماران تشویق میکنند .در یک مطالعه که فوتبالیستهای حرفه ای رو پارگی های شدید هامسترینگ و دفکت واضح و قابل لمس بررسی کرده بودند ،تزریق داخل عضلانی کورتیزون باعث برگشت به فعالیت کامل ورزشکار در ۷.۶روز شده بوده و ۸۵% بازیکنان حتی یک بازی رو هم از دست نداده بودند.
با اینحال استفاده از کورتیزون تزریقی در ورزشکار های تفریحی باید برای موارد مزمن و ماندگار صورت پذیرد چرا که شانس ضعیف شدن سایر عضلات و افزایش شدت آسیب را بالا میبرد

برای اطلاع از اخرین اخبار سامانه سلامت بدون مرز صفحه اینستاگرام ما را دنبال نمایید

در صورت نیاز به مشاوره آنلاین و تصویری جهت آسیب های عضلات و کشیدگی های عضلانی با متخصصین پزشکی ورزشی لطفاً اینجا را کلیک نمایید

مشاورهانلاین #ویزیتانلاین# کلینیکانلاین#دکترانلاین#مشاورهپزشکیانلاین #مشاورهروانپزشکیانلاین #مشاورهانلاینتصویری #دکترانلاین #پزشکانلاین #مشاورهپزشکی #مشاوره آنلاین پزشکی #مشاوره انلاین روانپزشکی #مشاوره انلاین روانشناسی #مشاورهروانپزشکی #مطبانلاین#مشاورهروانشناسیانلاین#تلهمدیسین