پشتیبانی سلامت بدون مرز

نکاتی در مورد خشکی پوست پس از شستشوی دست _دکتر امید زرگری متخصص پوست

با توجه به افزایش شیوع خشکی پوست دست ها بدنبال تماس مکرر با شوینده ها و مواد ضد عفونی کننده، موارد زیر برای جلوگیری از خشکی پوست توصیه می گردد:

۱. کلیه کارهایی که با تماس با مواد شوینده همراه هستند مثل شستن ظرف و لباس یا ضد عفونی کردن سطوح و … حتما با دو دستکش انجام شود، دستکش نخی زیر و دستکش لاستیکی روی آن پوشیده شود اما ترجیحا” مدت استفاده همزمان از این دو دستکش بیش از ۱۵ دقیقه نباشد.

۲. افرادی که زمینه ی خشکی پوست و اگزما دارند، ترجیحا به جای استفاده از الکل و مواد ضد عفونی کننده، از صابون های ملایم استفاده کنند.

۳. میتوان از ترکیبات جایگزین صابون که ظاهر و عملکرد مشابه با صابون دارند، اما تحریک کنندگی کمتری دارند استفاده کرد. این ترکیبات که در داروخانه ها با نام سیندت یا پن در دسترس هستند چنانچه مناسب انتخاب شوند، آسیب کمتری به پوست می زنند.

۴. بهتر است برای شستشو از آب ولرم استفاده شود و از آب داغ یا سرد استفاده نشود.

۵. استفاده از کرم های مرطوب کننده روزی چندین بار به کل دست ها و تمامی انگشتان و تمامی محل های خشکی پوست بدن. همچنین بعد از هر بار شستن دستها نیز مجددا کرم مرطوب کننده به تمام دست و انگشتان مالیده شود.

۶. باید توجه داشت که گاهی بیماری دیگری غیر از خشکی پوست و اگزما وجود دارد ( نظیر عفونت های ثانویه باکتریال یا عفونت های قارچی و …) بنابراین استفاده بدون تجویز پزشک از کورتون موضعی توصیه نمی شود.

۷. در نهایت توصیه می شود در صورتی که با وجود رعایت های فوق بهبودی حاصل نشد، جهت معاینه به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید .

Dr. Omid Zargari
https://t.me/dromidzargari

برای مشاوره آنلاین تصویری و نتنی با دکتر امید زرگری لینک را کلیک‌ نمایید