پشتیبانی سلامت بدون مرز

سندروم (نشانگان)پیش از عادت ماهانه

 

این مطلب در مورد نشانگان پیش از عادت ماهانه  در هفته نامه سلامت در خرداد ۹۸ توسط خانم دکتر سونیا کاظم زاده  تالیف گردیده است . جهت انجام‌مشاوره مستقیم  با دکتر کاظم زاده میتوانید بصورت انلاین و از طریق sbm24.com/drkazemzadeh  اقدام فرمایید  

نشانگان پیش از قاعدگی ماهانه را می توان به صورت عود دوره های ترکیبی از تغییرات آزاردهنده فیزیکی یا روانی و رفتاری طی ۱۵ روز دوم چرخه عادت ماهانه تعریف کرد که با فعالیت‌های شغلی اجتماعی و خانوادگی فرد تداخل پیدا میکند.

شیوع

این اختلال یک درصد از زنان در سنین باروری را به طرز شدیدی درگیر می‌کند به طوری که باعث تهدید روابط شغلی و بین فردی بیمار می شود .

سن شیوع

سن شایع ابتلا به این نشانگان ۲۵ تا ۴۵ سالگی می باشد و علائم آن عبارتند از درد بدن به صورت سر درد کوفتگی و خستگی و انقباضات شکمی ،افزایش وزن به علت ورم و دردناک شدن پستانها افسردگی احساس تنهایی، تحریک‌پذیری ،سردرد ، سرگیجه، ضعف و کاهش کارآیی تمرکز و هماهنگی بدنی احساس درد در قفسه سینه احساس خفگی و صدای زنگ در گوش احساس گزگز و مورمور شدن بدن.

تقریبا ۳۰ درصد از زنان مبتلا به نشانگان بیش از عادت ماهانه از یک اختلال روانشناسی مزمن رنج می‌برند.

برای افتراق این نشانگان از اختلالات ای مانند افسردگی یا اضطراب بیمارگونه باید این بیماران را به روانشناس یا روانپزشک ارجاع داد به خصوص اگر در تاریخچه درد این بیماران نتوانیم یک هفته عاری از علائم ذکر شده را بیابیم.

درمان

درمان نشانگان پیش از عادت ماهانه شامل یک برنامه جامع متشکل از مشاوره و حمایت و روانشناخت و ورزش کنترل تغذیه به صورت بعد عقل رساندن مصرف الکل قندهای ساده نیکوتین کافئین و نمک و مداخلات دارویی است .

درمان های دارویی نشانگان پیش از عادت ماهانه عبارتند از اسید مفنامیک آرامبخش ها ویتامین ب ۶ گل‌مغربی داروهای ضد بارداری و هورمونی داروهای مدر و در نهایت لیتیوم.

مفنامیک اسید باید به مدت ۷ روز مصرف شود اما استفاده از آن به علت عوارض جانبی گوارشی زیاد توصیه نمی شود.

استفاده از گل مغربی نیز باعث کاهش نفخ و ورم و درد پستان ها می شود این روغن را باید روزانه ۳ گرم مصرف کرد مصرف آن معمولاً در ده دوم چرخه عادت‌ ماهانه تجویز میشود.

استفاده از آرامبخش ها و داروهای ادرارآور نباید با توجه به عوارض جانبی قابل توجه توسط پزشک انجام شود

ذکر این نکته لازم است که درمان نشانگان قبل از عادت ماهانه ،درمانی مرکب از ورزش اصلاح تغذیه مشاوره روان شناسی و دارو است.

لطفاً برای اطلاع از آخرین اخبار سامانه سلامت بدون مرز صفحه اینستاگرام ما را دنبال نمایید