پشتیبانی سلامت بدون مرز

زانو درد قسمت پنجم‌ ؛ دردهای مزمن زانو (۱)

زانو درد مزمن: آرتریت زانو نوعی اختلال التهابی مفصل زانو است که اغلب دردناک است و باعث درد مزمن میشود.

آرتریت دلایل زیادی دارد.


استئوآرتریت زانو (یا همان آرتروز)


• توضیحات: استئوآرتریت از شایع ترین علل زانو درد مزمن بعلت تخریب و دژنراسیون غضروف مفصلی ایجاد میشود که در شکل شدید آن ، منیسک (غضروف) کاملاً از بین خواهد رفت و سطح غضروفی استخوان ران بر روی سطح غضروفی استخوان درشت نی یا پلاتوی تیبیا ، در تماس مستقیم قرار خواهد گرفت و دچار سایش میشود.

علائم :استئوآرتریت باعث ایجاد زانو درد مزمن می شود که اغلب با فعالیت دردناک تر میشود

زانوی سالم (چپ) و زانوی مبتلا به استئوارتریت (راست)

• درمان:

با هدف كنترل درد با داروهای ضد درد ضد التهابی است. که داروهای ضد التهاب غیر استروییدی و مسکن هایی که با نسخه و یا بدون نسخه ارایه میگردد ، می توانند مفید باشند. اسید هیالورونیک ، که نوعی ژل لوبریکانت است ، که اغلب طی مدت 3-6 هفته راخل مفصل تزریق می شود ، می تواند برای مدت یک سال یا بیشتر تسکین قابل ملاحظه ای داشته باشد. اگر چه تاثیر ان از نظر طب میتنی بر شواهد ثابت شده نیست . نوع شدید آرتروز زانو را می توان با داروهای ضد درد مخدر مثل کدیین یا ترامادول بطور کوتاه مدت( در مواقعی که جراحی امکان پذیر نباشد) و یا تعویض مفصل زانو که در آن مفصل مصنوعی جایگزین مفصل می شود ، درمان کرد.
علاوه بر این ، فیزیوتراپی برای مدیریت درد OA و عملکرد زانو می تواند مفید باشد.

آرتریت روماتوئید زانو

• توضیحات:

از علل زانو درد مزمن ، آرتریت روماتوئید میباشد . آرتریت روماتوئید (RA) که نوع شایع روماتیسم مفصلی است یک بیماری بافت همبند در کل بدن است که بسیاری از مفاصل و اغلب زانو را تحت تأثیر قرار میدهد.


• علائم: علاوه بر درد زانو ، آرتریت روماتوئید ممکن است باعث ایجاد سفتی و درد صبحگاهی در سایر مفاصل شود.
• درمان: درمان شامل داروهای ضد درد ، داروهای ضد التهاب غیر استروییدی (مانند روماتروکس) و استروییدی و سایر داروهای مربوطه است که با هدف کاهش سرعت پیشرفت بیماری و کنترل علایم حملات بیماری انجام می شود.

بورسیت


• توضیحات:
در نتیجه تروما ، عفونت یا رسوبات کریستالی ، بورساهای مختلف زانو ممکن است ملتهب شوند.

• علائم: ترومای حاد یا مزمن باعث ایجاد درد و اغلب تورم ناشی از التهاب بورس شود.

بورسیت پره پاتلار یا جلوی کشککی شایع ترین بورسیت میباشد . این نوع بورسیت در افرادی رخ می دهد که روی زانو کار می کنند. اغلب به زانوی خانم خانه دار یا گفته می شود.

بورسیت های اطراف زانو

نوع دیگری از بورسیت بورسیت پنجه غازی یا pesanserinus است. بورس آنسرینوس در حدود 2 اینچ در زیر و در امتداد قسمت داخلی زانو قرار دارد. بصورت شایع در افراد چاق و در خانمها ، اما همچنین ورزشکاران نیز دیده می شود ،.بورسیت آنسیرینوس اغلب باعث ایجاد درد در محل بورس می شود و اغلب با خم کردن مفصل یا شب هنگام خواب درد ان بیشتر میشود


• درمان:
درمان معمولاً شامل مراقبت های خانگی با PRICE درمانی و NSAIDS خواهد بود. با این حال ، اشکال شدید با تزریق دوره ای استروئیدی قابل درمان است.

ورم مفاصل کریستالی (نقرس و نقرس کاذب )


• توضیحات:


این نوع از ورم مفاصل به شدت دردناک و ناشی از ایجاد کریستال های تیز است که در زانو و سایر مفاصل ایجاد می شود.
این بلورها یا کریستالها می توانند در نتیجه نقص در جذب یا متابولیسم مواد طبیعی مختلفی مانند اسید اوریک (در نقرس) و پیرو فسفات کلسیم ( در شبه نقرس ) تشکیل شوند . درمان بر اساس کنترل التهاب با استفاده از
درمان های ضد التهابی و استفاده از داروهایی است که کمک به متابولیسم مواد شیمیایی مختلفی میکنند که ممکن است منجر به تشکیل بلور شود.

در صورت ابتلا به دردهای مزمن زانو و آرتروز نیاز به مشاوره آنلاین تصویری لطفاً اینجا را کلیک نمایید

برای اطلاع از آخرین اخبار سامانه سلامت بدون مرز لطفاً صفحه اینستاگرام ما را فالو نمایید

برچسب ها :

#مشاوره_انلاین #ویزیت_انلاین# کلینیک_انلاین#دکتر_انلاین#مشاوره_پزشکی_انلاین #مشاوره_روانپزشکی_انلاین #مشاوره_انلاین_تصویری #دکتر_انلاین #پزشک_انلاین #مشاوره_پزشکی #مشاوره آنلاین پزشکی #مشاوره انلاین روانپزشکی #مشاوره انلاین روانشناسی #مشاوره_روانپزشکی #مطب_انلاین#مشاوره_روانشناسی_انلاین#تله_مدیسین