پشتیبانی سلامت بدون مرز

زانو درد ( قسمت ششم )، سایر علل درد های مزمن و پیشگیری

عفونت (یا آرتریت عفونی)

ارتریت سپتیک یا عفونی زانو


• بسیاری از ارگانیسم ها ممکن است زانو را دچار عفونت کنند . سوزاک ، که یک بیماری شایع جنسی است میتواند همانند ارگانیسم های شایع که بر روی پوست طبیعی قرار دارند ، زانو را آلوده کند.
علائم:
عفونت زانو باعث تورم دردناک زانو می شود. علاوه بر این ، افرادی که به این عفونت مبتلا می شوند ، معمولاً از تب و لرز شکایت دارند. عفونت های با شدت کمتر ممکن است تب همراه نداشته باشد.
• درمان: تورم و درد حاد و اخیر در زانو باید توسط پزشک برای عفونت ارزیابی شود.
درمان معمولاً شامل آنتی بیوتیک درمانی وسیع الطیف و با دوز بالا است. همچنین ممکن است آسپیراسیون مفصل یا شستشوی از طریق جراحی یا با کمک آرتروسکپی توصیه شود.

سندرم پاتلوفمورال و کوندرومالاسی پاتلا

سندروم پاتلوفمورال


این دو حالت نشان دهنده یک بیماری ناشی از اختلال در روند حرکت کشکک یا پاتلا است.

علائم:
این شرایط به طور معمول در ورزشکاران در هر دو جنس و در زنان جوان ، افراد مسن اتفاق می افتد. در سندرم پاتلوفمورال ، پاتلا به جای حرکت در مسیر مستقیم در وسط ، در مقابل لبه داخلی یا بیرونی سطح مفصلی ران ساییده می شود.

در نتیجه ، مفصل پاتلوفمورال چه در قسمت داخلی و چه خارجی ممکن است ملتهب شود و باعث درد می شود که با فعالیت یا نشستن طولانی مدت بدتر شود. با پیشرفت وضعیت ، نرم شدن و یاناهموار شدن غضروف مفصلی در قسمت تحتانی پاتلا اتفاق می افتد و منجر به کندروماالاسی پاتلا می شود.
• درمان:
مراقبت از منزل با PRICE درمانی ،
NSAIDS
و تمریناتی (مانند بالا اوردن زانو در حلاتی که ساق پا صاف است ) که عضلات اطراف پاتلا یا کشکک را برای بیشتر افراد تقویت و بالانس می نماید.

فیزیوتراپی با ارزیابی عواملی که ممکن است در فرآیند بیماری نقش داشته باشد میتواند راهنمای درمانی را شکل دهد که شامل ورزش ، bracing یا taping پاتلا ، استفاده از کفی های مخصوص (برای قوس کف پا) ، استفاده از ساپورت و ارتوز( که مکانیک پا را اصلاح می کنند و ممکن است اِعمال نیروهای غیر طبیعی را بر روی زانوکاهش دهند.) میباشند.
موارد خاص و شدیدی از سندرم پاتلوفمورال یا کندرومالاسی ممکن است از طریق روش های مختلف جراحی درمان شود.

سندرم باند ایلیوتیبیال Iliotibial

• توضیحات: یک نوار لیگامانی از جنس فیبروز ،به نام باند ایلوتیبیال از خارج استخوان لگن تا خارج از استخوان درشت نی گسترش می یابد. هنگامی که این باند محکم باشد ممکن است در برابر قسمت بیرونی پایین استخوان ران (کندیل جانبی استخوان ران) ساییده شود.


• علائم: دوندگان ماراتن و یا دویدن راههای طولانی به طور معمول از این بیماری رنج می برند. این دوندگان از درد خارج زانو معمولاً در کندیل جانبی استخوان ران شکایت دارند. در اوایل ، درد به طور معمول در 10 دقیقه تا 15 دقیقه ایجاد میگردد و با استراحت بهبود می یابد.
• درمان: مهمترین جنبه درمان سندرم باند ایلیووتیبیال شناسایی دلیل سفت بودن آن است. یک فیزیوتراپی می تواند مکانیک را ارزیابی کرده و روش های درمانی را تجویز کند ، که ممکن است شامل کشش باند الیوتیبیال باشد. یک راه برای انجام این کار ، قرار دادن پای راست در پشت چپ در حالی که با سمت چپ خود در حدود 2 تا 3 فوت از یک دیوار ایستاده است. سپس با استفاده از دیوار به مدت 20 تا 30 ثانیه به سمت چپ خود تکیه دهید . علاوه بر کشش باند ایلیووتیبیال ، PRICE درمانی و NSAIDS ممکن است کمک کننده باشد.

Jumpers knee زانوی پرشگران


تاندونیت (التهاب تاندون) تاندون چهار سر در قسمت فوقانی کشکک یا همان پاتلا ، جایی که به آن متصل می گردد، یا تاندونیت تاندون پاتلار در قسمت پایین پاتلا ، یا در محلی که آن را روی استخوان درشت نی قرار می دهد. (به نام tuberosity tibial ، برجستگی حدود 2 اینچ زیر زانو که در قسمت جلوی آن است) را زانوی jumper مینامند .

زانوی جامپر به این دلیل نامگذاری شده است که معمولاً در بسکتبالیست ها ، بازیکنان والیبال و افرادی که ورزش های پرش دیگری را انجام می دهند دیده می شود.

• علائم: زانوی جامپر باعث درد موضعی می شود که با فعالیت بدتر است. معمولاً هنگام پرش بیشتر از زمان فرود آمدن درد ایجاد میگردد ، زیرا پریدن استرس بیشتری را روی تاندونهای زانو ایجاد می کند.

پیشگیری از درد زانو:


درد زانو دلایل زیادی دارد. پیشگیری از انواع زیادی از درد دشوار است ، اما می توانید برخی اقدامات عمومی را انجام دهید تا احتمال آسیب دیدگی زانو کاهش یابد.
متناسب بمانید
• متناسب و اسلیم ماندن باعث می شود نیروهایی که در هنگام دو و میدانی و پیاده روی روزانه روی زانو قرار می گیرند کاهش می یابد و طبق برخی تحقیقات پزشکی ممکن است استئوآرتریت را کاهش دهد.
پایین نگه داشتن وزن شما ممکن است به دلایل مشابه باعث کاهش تعداد آسیب های لیگامانی و تاندونی شود.

انعطاف بدنی خود را حفظ کنید و متناسب باشید:
بسیاری از مشکلات زانو در اثر سفتی و یا عدم تعادل عضلات ایجاد می شود. از این رو کشش و تقویت نیز به جلوگیری از درد زانو کمک می کند.
حرکات کششی زانو مانع از بیش از حد سفتی زانو میشود و در جلوگیری از بروز سندرم پاتلوفمورال و سندرم باند ایلوتیبیال کمک می کند.
تمرینات تقویتی ، به ویژه تقویت عضله چهار سر ران (بالابردن پا با ساق صاف و راست کردن ساق پا با یا بدون وزنه از جمله تمرینات تجویز شده است) ، می تواند به جلوگیری از آسیب دیدگی زانو کمک کند و برای کاهش آرتریت و عوارض همراه ان ضروری است.

Straight leg raise

هوشمندانه ورزش کنید:


اگر درد مزمن زانو دارید ، تمرین های شنا یا آب را در نظر بگیرید. در آب ، نیروی شناوری مقداری از وزن ما را تحمل می کند تا از بار وارد بهدزانوها کاسته شود .

اگر به استخر دسترسی ندارید یا از فعالیت های آبی لذت نمی برید ، حداقل سعی کنید از ورزشها و فعالیت های سخت و آسیب زا و مستعد کننده پیچ خوردگی زانو مانند بسکتبال ، تنیس یا دویدن را محدود کنید.
• ممکن است متوجه شوید که اگر هر روز بسکتبال یا تنیس بازی می کنید ، زانوهای شما دردناک میشوند ، اما اگر ورزش سنگین خود را به دو بار در هفته محدود کنید ، چنین نخواهد شد.
هر کاری انجام دهید ، به بدن خود احترام بگذارید و به آن گوش دهید. اگر او دردناک است ، آنچه انجام می دهید را تغییر دهید.
اگر دچار خستگی شدید شده اید ، توقف فعالیت واستراحت را در نظر بگیرید –
بسیاری از صدمات هنگام خستگی افراد رخ می دهد.
محافظت از زانو
پوشیدن محافظت مناسب از فعالیت های موجود می تواند به جلوگیری از آسیب دیدگی زانو کمک کند.
• هنگام بازی والیبال یا هنگام زانو گذاشتن روی فرش ، محافظت از زانو با استفاده از پد بنمایید .
هنگام رانندگی ، محافظت از زانو می تواند شامل پوشیدن کمربند ایمنی برای جلوگیری از آسیب دیدگی زانو در مقابل داشبورد ، و همچنین صدمه به سایر قسمتهای بدن باشد.

در صورت ابتلا به دردهای مزمن زانو و آرتروز نیاز به مشاوره آنلاین تصویری لطفاً اینجا را کلیک نمایید

برای اطلاع از اخرین اخبار سامانه سلامت بدون مرز صفحه اینستاگرام ما را دنبال نمایید

بر چسب ها

#مشاوره_انلاین #ویزیت_انلاین# کلینیک_انلاین#دکتر_انلاین#مشاوره_پزشکی_انلاین #مشاوره_روانپزشکی_انلاین #مشاوره_انلاین_تصویری #دکتر_انلاین #پزشک_انلاین #مشاوره_پزشکی #مشاوره آنلاین پزشکی #مشاوره انلاین روانپزشکی #مشاوره انلاین روانشناسی #مشاوره_روانپزشکی #مطب_انلاین#مشاوره_روانشناسی_انلاین#تله_مدیسین