پشتیبانی سلامت بدون مرز

زانودرد _قسمت چهارم دردهای حاد و ناگهانی

علل زانودرد های حاد عبارتند از :


۱) کشیدگی و پارگی رباط های صلیبی و جانبی خارجی و داخلی از علل زانودرد حاد و ناگهانی میباشد .
• آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL) یک آسیب ورزشی معمولی است که عموماً توسط توقف شدید یا پیچ خوردگی شدید زانو ایجاد می شود.

رباط صلیبی خلفی (PCL) از ACL قوی تر است و شیوع آسیبش کمتر است.

آسیب PCL ممکن است با یک ضربه مسقیم جدی اتفاق بیفتد ، مانند زمانی که زانو در تصادف رانندگی به داشبورد برخورد میکند. به همین دلیل است که آسیب PCL اغلب موارد با سایر آسیب های رباط و استخوان همراه است.

علائم:
اگر ACL خود را پاره کردید ، ممکن است یک صدای پاپ بشنوید. شما همچنین ممکن است دچار احساس خالی کردن زانو یا ناپایداری زانو شوید و احساس درد شدیدی کنید که ممکن است با حالت تهوع و استفراغ همراه شود . بدنبال پارگی تقریباً همیشه در طی دو ساعت تورم مشخص زانو ایجاد خواهد شد زیرا ACL هنگام پاره شدن خونریزی شدیدی می کند.

درمان:

ترمیم یا بازسازی بوسیله جراحی اغلب برای ورزشکاران سطح بالا که خواستار نتایج بهینه هستند توصیه می شود. درمان محافظه کارانه و استفاده از زانو بند های مخصوص ممکن است برای کسانی که تقاضای زیادی از زانو ندارند ، کافی باشد.

صدمات منیسک،

• توضیحات: صدمات به منیسک به طور معمول بدنبال صدمات تروماتیک هستند اما می تواند ناشی از استفاده بیش از حد باشد. ممکن است ، یک تکه از منیسک پاره می شود و در مفصل زانو شناور

شود.

• علائم: آسیب های منیسک بخصوص پارگی دسته سطلی ممکن است باعث میشود که زانو در یک موقعیت خاص قفل شود ، یا در طیف وسیعی از حرکت خود احساس کلیک یا ساییدگی را ایجاد کند . زانودرد در پارگی منیسک معمولا در محاذات سطح مفصلی داخلی یا خارجی احساس میشود .

آسیب دیدگی منیسک نیز ممکن است باعث شود غضروف زانو را از بین ببرد. تورم و افیوژن از علایم همراه میتواند باشد ، اگرچه افیوژن کمتر از موارد پارگی ACL می باشد.

• درمان: آسیب های منیسک اغلب به ترمیم جراحی آرتروسکوپی نیاز دارند. بخصوص در موارد قفل شدن و خالی کردن باید برای ترمیم آرتروسکوپی ارزیابی شود.

پارگی تاندون ها

دو تاندون چهار سر و تاندون پاتلار ممکن است بصورت جزئی یا کامل پارگی داشته باشند. پارگی تاندون چهار سر ران معمولاً در ورزشکاران تفریحی بالاتر از 40 سال اتفاق می افتد (این جراحتی است که رئیس جمهور سابق کلینتون هنگام دویدن متحمل آن شده است) و پارگی تاندون پاتلا به طور معمول در افراد جوانی که تاندونیت قبلی یا تزریق استروئیدی به زانو داشتند ، رخ می دهد.


• علائم:

پارگی چهار سر ران یا تاندون پاتلار باعث ایجاد زانودرد می شود (به خصوص هنگام انقباضشدید و ناگهانی برای صاف کردن زانو).

آن دسته از افراد با پارگی کامل قادر به راست کردن زانو نیستند. پاتلا نیز اغلب از محل خود خارج‌ و به سمت بالا (با پارگی تاندون پاتلار) یا رو به پایین (با پارگی تاندون چهار سر ران) جابجا میشود.

• درمان:

پارگی تاندون نیاز به مراقبت فوری دارد. آنها معمولاً به ترمیم جراحی نیاز دارند ، در حالی که پارگی جزئی ممکن است به تنهایی با اسپلینت درمان شود.

دررفتگی زانو:

در رفتگی زانو یک اورژانس پزشکی است. دررفتگی زانو در اثر ضربات بسیار شدید زانو ایجاد می شود. ساق پا نسبت به ران کاملاً جابجا می شود. این جابجایی نه تنها باعث کشیدگی و پارگی رباط های زانو میشود بلکه شریان ها و اعصاب را دچار کشیدگی و یا پارگی می کند. صدمات شریانی اگر درمان نشود و اگر گردش خون احیا نشود ، قطع عضو یا آمپوتاسیون ممکن است لازم شود .
از طرف دیگر ، آسیب های عصبی ممکن است باعث شود ساق و پای بیمار علی رغم زنده بودن ولی بدون قدرت و حس شود.
علائم: دررفتگی زانو به شدت دردناک است و زانودرد همراه با دفورمیتی آشکار در زانو را ایجاد می کند. بسیاری از دررفتگیها خود بخود جا میفتد و دوباره align میگردد. وقتی این اتفاق می افتد ، بسیاری از بیماران احساس یک صدای جا افتادن می کنند .


• درمان:

اگر دررفتگی زانو به خودی خود جا نیفتد ، پزشک بلافاصله دررفتگی را جا باید بیندازد .
اما ، معالجه پزشکی در اینجا متوقف نمی شود. این که در صورت جابجایی به خودی خود جا بیفتد یا در بیمارستان در جای خود قرار گیرد ، نیاز به ارزیابی و مراقبت بیشتر دارد.

پس از جا اندازی ، افراد مبتلا به این آسیب ها در بیمارستان تحت نظر قرار میگیرند تا اطمینان حاصل شود که هیچگونه آسیب شریانی یا عصبی رخ نداده است. در صورت ایجاد چنین آسیب هایی ، باید بلافاصله در اتاق عمل ترمیم شود.

در رفتگی کشکک (پاتلا)


• توضیحات: یک صدمه شایع ناشی از ترومای مستقیم یا صاف کردن ناگهانی و با قدرت زیاد زانو میباشد مانند حالتی که هنگام زدن سرویس در والیبال یا تنیس اتفاق می افتد.
در رفتگی کشکک در زنان ، افراد چاق ، و همچنین در افرادی که دارای زانوی ضربدری و کسانی که دارای کشکک بالاتر از حد محل طبیعی هستند ، بیشتر دیده می شود.
علائم: اگر شما این آسیب را داشته باشید ، متوجه وجود کشکک در بیرون از محل خود خواهید شد و ممکن است در خم شدن یا کشیدگی زانو دچار مشکل شوید.
• درمان: پزشک پاتلا را دوباره به جای خود قرار می دهد (دررفتگی را جا میاندازد). حتی اگر پاتلا به خودی خود جا بیفتد، برای بررسی از نظر شکستگی احتمالی نیاز به انجام رادیوگرافی دارید.

پزشکان پس از جااندازی دررفتگی و اطمینان از عدم وجود شکستگی ، این آسیب ها را با آتل مخصوص زانو درمان می کنند تا بافتهای نرم اطراف پاتلا بهبود یابد و به دنبال آن تمرینات تقویتی انجام شود تا کشکک در مسیر خود قرار بگیرد. این آسیب اغلب باعث آسیب به غضروف در پشت پاتلا می شود.

شکستگیها ی اطراف زانو از دیگر دلایل درد شدید و حاد اطراف زانو میباشد که نیاز به برخورد اورژانسی دارد .

ادامه دارد …..

در صورت نیاز به مشاوره بعلت زانو درد بصورت مشاوره پزشکی آنلاین تصویری با متخصصین ارتوپدی یا پزشکی ورزشی و یا فلوشیپ درد و یا فیزیوتراپیست و روماتولوژیست اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از آخرین اخبار سامانه سلامت بدون مرز صفحه اینستاگرام ما را دنبال نمایید

برچسب ها

#مشاوره_انلاین #ویزیت_انلاین# کلینیک_انلاین#دکتر_انلاین#مشاوره_پزشکی_انلاین #مشاوره_روانپزشکی_انلاین #مشاوره_انلاین_تصویری #دکتر_انلاین #پزشک_انلاین #مشاوره_پزشکی #مشاوره آنلاین پزشکی #مشاوره انلاین روانپزشکی #مشاوره انلاین روانشناسی #مشاوره_روانپزشکی #مطب_انلاین#مشاوره_روانشناسی_انلاین#تله_مدیسین