پشتیبانی سلامت بدون مرز

خشکی واژن -دکتر سونیا کاظم زاده متخصص زنان و زایمان(جراحی زیبایی زنان)

خشکی واژن، یکی از شایع ترین اختلالاتی است که بسیاری از خانم ها با آن مواجه می شوند. به مرور زمان و با افزایش سن، تغییر در سطح هورمون ها باعث می شود تا دیواره واژن نازک شود. با نازک شدن دیواره واژن، از رطوبت واژن نیز کاسته می شود و در نتیجه، شاهد بروز خشکی واژن خواهیم بود.

برای مشاوره تصویری آنلاین و از راه دور با دکتر سونیا کاظم زاده میتوانید اینجا را کلیک نمایید .

 

خشکی واژن یک بیماری جدی است که می تواند افراد را در سنین مختلف درگیر نماید و معمولا علت آن کاهش میزان هورمون در بدن بانوان است و تاثیری که این کاهش هورمون بر روی دیواره واژن می گذارد در واقع می تواند به صورت نازک شدن مخاط واژینال و کاهش ذخیره کلاژن در دیواره ی واژینال شود .

علائم و نشانه های خشکی واژن

با خشک شدن واژن، شاهد بروز نشانه های زیر خواهیم بود:

  • خارش و سوزش در نواحی اطراف واژن
  • احساس درد هنگام رابطه جنسی
  • ابتلا به عفونت مجاری ادراری
  • کاهش تمایل به برقراری رابطه جنسی

علت خشکی واژن

کاهش سطح هورمون استروژن، علت اصلی خشک شدن واژن می باشد و همان طور که می دانید با افزایش سن، از میزان تولید این هورمون در بدن کاسته می شود. به خصوص در دوران یائسگی و قبل از آن. با این حال، یائسگی تنها عامل بروز خشکی واژن نیست و عوامل دیگری نیز دخیل هستند که عبارتند از:

  • شیردهی
  • مصرف سیگار و دخانیات
  • افسردگی
  • استرس های شدید
  • ابتلا به بیماری های سیستم ایمنی
  • زایمان
  • انجام تمرینات شدید بدنی
  • برخی درمان های سرطان مانند رادیوتراپی و یاهورمون درمانی
  • جراحی و در آوردن تخمدان ها

دکتر سونیا کاظم زاده جراح و فوق تخصص زنان و زایمان و نازایی، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای ویزیت با  دکتر سونیا کاظم زاده متخصص زنان و زایمان خوب در تهران  می توانید با شماره های ۲۲۰۳۹۹۵۲ – ۲۲۰۵۶۸۰۹ تماس بگیرید یا به آدرساینستاگرام دکتر سونیا کاظم زادهمراجعه کنید .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خشکی واژن، جزء شرایط اورژانسی در پزشکی محسوب نمی شود اما در صورتی که علائم و نشانه های موجود به خصوص هنگام برقراری رابطه جنسی، فرد را آزار بدهند، بهتر است به پزشک مراجعه شود. زیرا در صورتی که نسبت به درمان اقدامی صورت نگیرد، شاهد تشدید علائم و بروز عوارض بعدی خواهیم بود.

در طول معاینه، پزشک به بررسی دیواره واژن، میزان رطوبت و نازک شدن پوست آن می پردازد. در برخی موارد، نمونه گیری از واژن و بررسی هر گونه باکتری نیز انجام خواهد شد.

تست های هورمونی نیز به این مورد کمک می کنند که آیا خانمی در دوران یائسگی و یا قبل از آن به سر می برد و یا خیر.

باید و نبایدها در خصوص خشکی واژن

  • استفاده از مرطوب کننده های واژنی
  • عدم استفاده از شست و شو دهنده های صابونی در نواحی اطراف واژن
  • عدم استفاده از کرم و لوسیون در داخل واژن

علل خشکی واژن

خشکی واژن علل متعددی می تواند داشته باشد از عمده ترین علل آن یائسگی می باشد که می تواند در زمینه سن بیمار به صورت طبیعی رخ دهد یا به دنبال اعمال جراحی که در زنان انجام شده باشد، اتفاق افتد، به طور مثال: برداشتن تخمدان ها در سنین پایین یا به دنبال درمان های شیمی درمانی و رادیوتراپی به خاطر بیماری های مختلف بیمار درگیر این مسئله می شود . در خشکی واژن همان طور که بیان شد اطراف دیواره واژینال دیده می شود که به خاطر آن کلاژن در سطح مخاط واژن کاهش پیدا می کند در نتیجه باید به دنبال روشی باشیم که سبب افزایش کلاژن سازی و در واقع سبب جوانسازی مخاط واژن با آن تکنیک اتفاق افتد .

خشکی واژن

تعداد جلسات درمان خشکی واژن

تعداد جلسات درمان خشکی واژن با توجه به شدت بیماری متفاوت است . به طور معمول تعداد جلسات درمان سه تا چهار جلسه درمانی می باشد و فواصل تعداد جلسات درمانی هر سه هفته یک بار انجام می گردد .

درمان خشکی واژن

از هورمون درمانی به صورت موضعی استفاده می شود و معمولا این هورمون درمانی زمانی که مورد استفاده قرار می گیرد پاسخ دهی خوبی دارد و معمولا بیمار راضی است اما مشکل این است که نمی توان از روش هورمون درمانی به صورت مداوم استفاده نمود چرا که از سطح مخاط نیز جذب می شود و در دراز مدت می تواند آثار سوء استفاده از هورمون را در فرد ایجاد کند. از سویی در افرادی که تحت درمان های شیمی درمانی و رادیوتراپی قرار می گیرند، هورمون ها چه به صورت خوراکی و چه بصورت موضعی منع مصرف دارند .

از روش های درمانی کم عارضه و با تاثیر گذاری قابل توجه، لیزر واژینال می باشد که در دنیا بعنوان یک روش نوین درمان خشکی واژن، از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد و از سال ۲۰۰۹ در دنیا در حال انجام می باشد .

از دیگر معضلات کاهش سطح هورمون زنانه علاوه بر خشکی واژن، تکرر ادرار می باشد که بخصوص در بانوان یائسه بسیار شایع است. بدین صورت که بیمار بفواصل کوتاه احساس نیاز به دفع ادرار دارد و بدلیل این احساس در اغلب مواقع زندگی اجتماعی فرد دچار اختلال می گردد.

علت این بیماری نیز کاهش سطح هورمون استروژن می باشد چرا که سطح پیشابراه تا حدودی از بافت شناسی شبیه واژن می باشد لذا بدنبال کاهش سطح هورمون، دستخوش آتروفی و نازک شدن و بدنبال این تغییر بیمار نیاز مکرر به دفع ادرار را حل خواهد کرد .

جالب است بدانید که، درمان خشکی واژن با لیزر باعث درمان تکرر ادرار فرد نیز خواهد گردید . لذا اگر بیمار رابطه ی جنسی نداشته باشد و از خشکی واژن شکایتی نداشته باشد و تنها، با علامت تکرر ادرار مراجعه نماید، باز هم درمان لیزر واژینال خواهد بود.

خلاصه ی از درمان خشکی واژن با لیزر

همان طور که می دانید درمان های مختلفی در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد دلیل استفاده از لیزر اربیوم به عنوان درمان خشکی واژن کم عارضه بودن نسبت به سایر روش های درمان می باشد . در این نوع لیزر از بروز نوسانات لیزر پیشگیری می شود و در نتیجه به دلیل افت نکردن نوسانات لیزر سوختگی و همین طور درد مریض را به حداقل خود می رساند .

مطالب فوق برگرفته از سایت اختصاصی دکتر سونیا کاظم زاده میباشد

برای مشاوره تصویری آنلاین و از راه دور با دکتر سونیا کاظم زاده میتوانید اینجا را کلیک نمایید .

مشاورهانلاین #ویزیتانلاین# کلینیکانلاین#دکترانلاین#مشاورهپزشکیانلاین #مشاورهروانپزشکیانلاین #مشاورهانلاینتصویری #دکترانلاین #پزشکانلاین #مشاورهپزشکی #مشاوره آنلاین پزشکی #مشاوره انلاین روانپزشکی #مشاوره انلاین روانشناسی #مشاورهروانپزشکی #مطبانلاین#مشاورهروانشناسیانلاین#تلهمدیسین