پشتیبانی سلامت بدون مرز

باور دارو یی قویست . دکتر امید زرگری متخصص پوست

دارو نما یا پلاسیبو (Placebo= I shall please) ماده ایست که خاصیت دارویی ندارد و با این حال ممکن است باعث بهبودی علائم بیمار شود!
از دارونما ها اغلب در مطالعات پزشکی برای مقایسه با اثر داروی واقعی استفاده میشود. با این حال، گاهی هم پزشکان در برخی شرایط خاص از دارونما برای بیماران خود استفاده میکنند.

ناسیبو (Nocebo= I shall harm) نقطه ی مقابل دارونماست: وقتی که عوارض دارو صرفا به علت باور داشتن به بوجود آمدن آن عوارض ایجاد می شود؛ وقتی که به شما گفته میشود که با مصرف این دارو ممکن است دچار سردرد شوید، احتمال اینکه به سردرد دچار شوید بیشتر می شود!

به این ترتیب پزشک بر سر دوراهی قرار می گیرد؛ اگر اثرات جانبی دارو را یاد آور شود، بیماری که منتظر این عوارض است بیشتر آن را تجربه خواهد کرد و اگر پزشک عوارض را متذکر نشود ممکن است تبعات دیگری دامن گیر او شود.

دارونما یا پلاسبو

پس پزشک چه باید بکند؟!


راه حل به نظر من در رابطه ای ست که بین پزشک و بیمار نقش بسته است. اگر بیمار به پزشک باور داشته باشد، دارو یی که تجویز شده، موثرتر و با اثرات جانبی کمتری همراه خواهد بود. برای مشاوره انلاین تصویری با دکتر امیدزرگری متخصص پوست اینجا را کلیک نمایید

برای اطلاع از آخرین اخبار سامانه سلامت بدون مرز لطفاً صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید

برچسب ها

#مشاوره_انلاین #ویزیت_انلاین# کلینیک_انلاین#دکتر_انلاین#مشاوره_پزشکی_انلاین #مشاوره_روانپزشکی_انلاین #مشاوره_انلاین_تصویری #دکتر_انلاین #پزشک_انلاین #مشاوره_پزشکی #مشاوره_روانپزشکی #مطب_انلاین#مشاوره_روانشناسی_انلاین#تله_مدیسین