پشتیبانی سلامت بدون مرز

ایا رژیم غذایی مادر باردار در زردی نوزاد او تاثیردارد؟ دکتر مهتاب مرجانی متخصص زنان و زایمان

ایا رژیم غذایی مادر بارداردر زردی نوزاد او تاثیردارد؟

خیر
درحقیقت این سخن رایج که اگر مادر گرمی بخورد احتمال زردی نوزاد او بیشتر است نادرست است.به همین ترتیب خوردن به اصطلاح خنکی مثل عرق کاسنی تاثیری در کاهش میزان زردی نوزاد ندارد.

علت یرقان یا زردی در نوزادان به جز مواردی که به دلیل بیماری و یا نا همخوانی گروه خونی مادر و جنین زردی رخ می دهد، اینست که خونی که در رحم مادر وظیفه نقل و انتقال اکسیژن را به عهده دارد بعد از به دنیا آمدن برای تنفس نوزاد در هوا ایده آل نیست که گلبول های قرمز تخریب می شوند و از آنها هموگلوبینی مناسب محیط خارج از رحم (هوا)ساخته می شود و طی این فرآیند ماده ای زرد رنگ به نام بیلی روبین تولید می شود که کبد نوزاد باید آن را پاکسازی کند .

چون کبد کمی نارس است ممکن است نتواند اینکار رابه سرعت لازم انجام دهد و بیلی روبین در بافت ها و پوست وسفیدی چشم بچه رسوب می کند و آنها را زرد می کند.


در گذشته برای اجتناب از این کار ممکن بود به بچه بعضی دارو ها داده شود که کبد انها سریعتر بالغ شودولی الان با توجه به عوارض آن دارو ها و در دسترس بودن فتوتراپی یا نور درمانی اینکار انجام نمی شود.
شاید، فقط شاید، علت اینکه در گذشته مردم فکر می کردند خوردن گرمی توسط مادر خطر زردی نوزاد را بالا میبرد آن بود که با توجه به اینکه اکثر گرمی ها مثل عسل و شیره و آجیل و ادویه ها بیشتر در اختیار مردم ثروتمند بود و لذا مادری که آنها را می خورد اصولا شاید تغذیه بهتری داشت و لذا امکان فقر آهن در مادر و نوزاد هم کمتر بود در نتیجه مقدار بیشتر گلبول های قرمز نوزاد احتمال زردی نوزاد را هم بیشتر میکرد.
زیاده روی در مصرف هیچ ماده خوراکی توصیه نمی شود اما این مسئله هیچ ارتباطی به ایجاد زردی در کودک ندارد.

نکات اضافی:


خوردن مواد حاوی رنگهای‌ مصنوعی بهتراست متوقف شود.خوردن نوشیدنیهای شیرین و حاوی رنگ مثل انواع نوشابه ها وآب میوه های مصنوعی بهتراست متوقف شود.
خوردن آجیل به شرط اطمینان ازآلوده نبودن آنهابه قارچ آسپرژیلوس مفیداست.

در صورت نیاز به انجام مشاوره آنلاین تصویری با خانم دکتر مهتاب مرجانی متخصص زنان و زایمان اینجا را کلیک نمایید

برای اطلاع از اخرین اخبار سامانه لطفا صفحه اینستاگرام ما رو دنبال نمایید

برچسب ها :

مشاورهانلاین ،#ویزیتانلاین# کلینیکانلاین#دکترانلاین#مشاورهپزشکیانلاین #مشاورهروانپزشکیانلاین #مشاورهانلاینتصویری #دکترانلاین #پزشکانلاین #مشاورهپزشکی #مشاورهروانپزشکی #مطبانلاین #مشاورهروانشناسیانلاین #تلهمدیسین#مشاورهپزشکیازراه_دور#telemedicine