پشتیبانی سلامت بدون مرز

اهمیت پزشکی راه دور در پیشگیری از شیوع اپیدمی و تشخیص زودرس بیماری کرونا ترجمه از دکتر بهاره ایمانی متخصص کودکان و فلوشیپ‌تغذیه کودکان


در این مقاله، تشخیص بیماران به روش مناسب و ارزان نسبت به ویزیت حضوری بیماران مورد مقایسه قرار گرفته است. پزشکی از راه دور در شرایط پاندمی کرونا انتخاب اول پزشکان بوده و پس از آن در رده ی دوم و سوم و به عنوان آخرین انتخاب ویزیت حضوری مطرح شده است.

در قرن ۲۱، تشخیص و شناسایی زودرس بیماران بدون نیاز به مراجعه حضوری و با انجام مشاوره پزشکی از راه دور به درمانگاه یا اورژانس مورد توجه قرار گرفته است. این روش باعث کاهش تماس بیماران و پزشکان با عوامل بیماری زای واگیردار می شود.

پزشکی از راه دور به پزشکان و بیماران این امکان را می دهد که ۲۴ ساعت شبانه روز در هفت روز هفته با استفاده از تلفن های هوشمند و یا کامپیوتر های دارای وب کم با هم در ارتباط باشند.
علایم تنفسی که ممکن است اولین علایم کووید ۱۹ باشند با استفاده از این روش قابل ارزیابی هستند. پزشکان به راحتی می توانند سابقه مسافرت یا تماس فرد با افراد مشکوک به بیماری را بررسی کنند. الگوریتم های غربالگری به صورت اتوماتیک می توانند در این سیستم قرار بگیرند و اطلاعات اپیدمیولوژیک منطقه ای در اختیار پزشکان قرار می گیرد.
در آمریکا بیش از ۵۰ مرکز بهداشتی به این صورت به بیماران از راه دور مشاوره می دهند و نیاز به ویزیت و مشاوره حضوری نمی باشد.
در حال حاضر مهمترین مسئله در مورد بیماری جدید کووید ۱۹ هماهنگی برای انجام تست می باشد. در این سیستم پزشکی از راه دور بیمارانی که مشکوک به کرونا باشند به نزدیک ترین مرکز بهداشتی که تست را انجام می دهد ارجاع می شوند. به این ترتیب تماس یاexposure به حداقل می رسد.
با استفاده از این روش و با الکترونیک کردن الگوریتم های تشخیص پزشکان می توانند بیماران با ریسک متوسط یا بالا را به قسمت تریاژ پرستاری ارجاع دهند ولی ویزیت ویدئویی هم می تواند در مورد این بیماران انجام شود و رفت و آمدهای غیر ضروری به مراکز درمانی به حداقل برسد.
در این نوع اقدامات، موضوع مهم و حیاتی عدم مراجعه بیماران به مراکز درمانی، اورژانس و یا مطب ها است که در آن جا ریسک بالای انتقال عفونت وجود دارد.
در مواردی که بیمار از نظر ابتلا به ویروس در ریسک بالا تشخیص داده شود، باید بلافاصله ایزوله شود و هر چه سریع تر به مراکز درمانی ارجاع شود.
این سیستم حتی در مورد بخش مراقبت های ویژه (e-ICU( قابل استفاده است. پزشک و پرستار می تواند ۶۰ تا ۱۰۰ بیمار در بخش های مختلف را از راه دور پایش کند.
در مواردی که امکانات وجود داشته باشد، پس از اینکه بیمار مشکوک به کرونا باشد تست های آزمایشگاهی در منزل انجام می شود و بیمار بصورت مستقیم به تختش در بیمارستان منتقل می شود،و نیازی به مراجعه به اورژانس نیست و به این ترتیب انتقال عفونت به پرسنل اورژانس و سایر بیماران بستری در اورژانس کمتر خواهد شد.
هنگامی که پاندمی یا یک بحران بیماری وجود دارد، استفاده از تله مدیسن یا پزشکی از راه دور یکی از بهترین روش برای کنترل بیماری است.

برای مشاوره از راه دور با خانم دکتر بهاره ایمانی متخصص کودکان و فلوشیپ تغذیه کودکان میتوانید از طریق آدرس مستقیم یا لینک با ایشان مشاوره انلاین تصویری انجام دهید .

آدرس سامانه دکتر بهاره ایمانی : https://www.drbaharehimani.com