پشتیبانی سلامت بدون مرز

اصلاح بدشکلی (دفورمیتی ) های استخوانی با کمک سه بعدی سازی کامپیوتری

Sbm24.com/drsoheilmehdipoor

دکتر سهیل مهدی پور افزود: همگام با سایر کشورهای پیشرفته متخصصان و جراحان ارتوپدی ایرانی اقدام به اصلاح ناهنجاری ها و دفورمیتی های استخوانی  در اندام تحتانی بدن با استفاده از مدل سازی کامپیوتر و چاپ سه بعدی مینمایند

وی با بیان اینکه این طرح  از سوی محققان ایرانی و شرکت دانش بنیان جراح یار شریف از سال ۹۲   اجرا شده است اضافه کرد : در این روش ابتدا رادیوگرافی و سی تی اسکن اندام تحتانی بیمار توسط نرم افزارهای اختصاصی و توسط مهندسی نرم افزار به مدل های سه بعدی از استخوان واقعی بیمار تبدیل می گرددو محورهاو مختصات استخوان در سه بعد اندازه گیری می شوند.

مهدی پور اضافه کرد:پس از آن  اصلاح تغییر شکل اندام (دفورمیتی) در فضایی مجازی و به صورت کاملا دقیق (در حد میلی متر و درجه) طبق نظر جراح صورت می گیرد.

دبیر سابق علمی جراحان زانو و آرتروسکوپی اضافه کرد:

در حال حاضر با پیشرفت هایی که در علوم کامپیوتری و نرم افزارها وجود دارد، تصویر برداری از بیماران به صورت سه بعدی امکان پذیر شده است و از این طریق می توان شاخصهای استخوان طبیعی را در جراحی ها تعریف کرد.

به گفته مهدی پور، پس از اطمینان از میزان اصلاح مورد نظر، گایدهایی(وسایل راهنما) مخصوص توسط مهندسی بیومکانیک برائ بیمار طراحی می شود ه در آن برش های لازم طوری اعمال می گردد که دفورمیتی در سه بعد اصلاح پذیر خواهد بود و پس از تایید جراح، این گاید که مختص بیمار است توسط دستگاه چاپ سه بعدی (Rapid-Proto Type) تولید شده و در اختیار جراح برائ انجام عمل قرار می گیرد.

این جراح ارتوپدی یاد آور شد: این روش در دنیا در مراکز محدودی به کار گرفته شده است .در این روش گروهی از مهندسان بیومکانیک ، رادیولوژیست ها به کمک جراحان ارتوپدی در فضای مجازی آمده و اعمال جراحی و اصلاح استخوانهای صدمه دیده با استفاده از مدل سازی کامپیوتر صورت می گیرد.

دکتر مهدیپور در پایان  افزود : وجود دستگاه چاپ‌بعدی تیتانیومی   که قادر به تولید  پلاک ها و قطعات مختص هر بیمار  در ایران، امکانات بیشتری را به جراحان ارتوپدی و فک و صورت برای انجام اعمال جراحی پیچیده تر مهیا نموده است . برای انجام مشاوره 
بصورت انلاین تصویری در مورد دفورمیتی های استخوانی  با دکتر سهیل مهدی پور میتوانید از طریق  اقدام نمایید

Sbm24.com/drsoheilmehdipoor

 برای اطلاع از آخرین اخبار سامانه سلامت بدون مرز لطفاً صفحه اینستاگرامhttp://Instagram.com/sbm24_ ما را دنبال نمایید